|

رویداد

خروج سربازان آلمانی از افغانستان با پایان آتش‌بس سه‌روزه‌، منازعه طالبان و نیروهای دولتی افغانستان از سر گرفته شد. از زمان خروج مرحله‌‌به‌مرحله سربازان خارجی، خشونت در افغانستان تشدید شده، اما نظامیان آلمان طبق طرح ناتو این کشور را در پاییز ترک می‌کنند.

انتقاد شدید از دولت اردوغان افزایش شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ترکیه قرنطینه ۲۰ روزه در این کشور را در پی داشت. دولت محدودیت‌های سراسری در ماه رمضان را راهکاری برای مهار همه‌گیری کرونا اعلام کرده بود اما کاربران فضای اجتماعی با هشتگ «حلال نمی‌کنم» اردوغان و دولت او را به باد انتقاد گرفتند.

شکست ابتکار فرانسه در لبنان سفر اخیر وزیر خارجه فرانسه به بیروت فارغ از خط و نشان کشیدن‌ها و تهدیدها عملا هیچ ایده تازه‌ای درباره بن‌بست موجود در روند سیاسی لبنان نداشت. به گزارش ایسنا، جان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، پیش از سفر اخیرش به بیروت تهدید کرده بود پاریس علیه کسانی که در مسیر تشکیل دولت جدید مانع‌تراشی می‌کنند، اقدامات تنبیهی نظیر ممانعت از ورود به اراضی فرانسه و بلوکه‌کردن دارایی‌شان در بانک‌های این کشور را اعمال خواهد کرد.

شکایت خبرنگاران بدون مرز از اسرائیل سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد که از اسرائیل به‌ دلیل حمله به مقرهای رسانه‌ها در غزه به دیوان کیفری بین‌الملل شکایت کرده است. در متن این شکایت آمده است: ۲۳ مقر رسانه داخلی و خارجی در پی حملات اسرائیل تخریب شده است.

درخواست برای اخراج سفیر چک نمایندگان پارلمان کویت اخراج سفیر جمهوری چک به ‌دلیل موضعش در همبستگی‌ با اسرائیل را خواستار شدند. عبدالکریم الکندری، نماینده پارلمان کویت گفت: اقدام سفیر جمهوری چک در کویت درباره اعلام همبستگی‌اش با اسرائیل یک اقدام تحریک‌آمیز و مغایر با مأموریت‌های دیپلماتیک اوست و به‌همین‌دلیل وزارت خارجه باید او را فردی نامطلوب اعلام و اخراج کند.

روزهای دشوار صدراعظم اتریش سباستین کورتس، صدراعظم اتریش، در حالی کناره‌گیری از مقامش به‌ دلیل تحقیق دادستانی این کشور علیه خود را رد کرده است که یکی از دشوارترین دوره‌های حیات سیاسی‌اش را می‌گذراند. دادستانی اتریش روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که درباره «ادای شهادت دروغین» از سوی سباستین کورتس در برابر کمیته پارلمان این کشور تحقیق خواهد کرد. درصورتی‌که دادستانی تصمیم به تعقیب قضائی سباستین کورتس بگیرد، او اولین صدراعظم این کشور خواهد بود که با تشکیل پرونده‌ای قضائی در دوران زمامداری‌اش روبه‌رو می‌شود.

تمدید ممنوعیت سفر به عربستان عربستان سعودی ممنوعیت سفر شهروندانش به ایران و ۱۲ کشور دیگر را تمدید کرد. وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود بازگشایی مرزهای این کشور از روز دوشنبه، ممنوعیت سفر به کشورهای لیبی، سوریه، لبنان، یمن، ایران، ترکیه، ارمنستان، سومالی، کنگو، افغانستان، ونزوئلا، بلاروس و هند ادامه دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها