|

کوتاه دیپلماسی

قدردانی رابرت مالی از سفارت سوئیس در تهران نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی از سفارت سوئیس که در بیش از چهار دهه گذشته حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است، تشکر کرد. به گزارش ایسنا رابرت مالی در توییتر نوشت: «41 سال پیش در این ماه، سفارت سوئیس در تهران به‌عنوان نیروی محافظ ایالات متحده در ایران تعیین شد». وی ادامه داد: «از کار سخت آنها در نمایندگی از ما و محافظت از شهروندان ایالات متحده در ایران بسیار سپاسگزاریم. متشکرم سفیر لایتنر و تیم شما». از زمان قطع روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن، سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است.

توسط وزرای خارجه ایران و سوریه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حلب افتتاح شد ایرنا: مراسم افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حلب دیروز توسط «محمدجواد ظریف» و «فیصل مقداد»، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، به‌صورت ویدئوکنفرانسی و با حضور «مهدی سبحانی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، در شهر حلب برگزار شد. در پی سفر اخیر محمدجواد ظریف به دمشق و رایزنی انجام‌شده با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه و «فیصل مقداد»، وزیر امور خارجه این کشور، مقامات سوری با افتتاح سرکنسولگری کشورمان در حلب موافقت کردند. در پی این موافقت شفاهی، وزارت امور خارجه جمهوری عربی سوریه به‌طور کتبی با این موضوع موافقت کرد.

رویترز خبر داد آمادگی خریداران خارجی برای خرید نفت از ایران ایلنا: رویترز از آمادگی خریداران برای خرید نفت از ایران خبر داد. رویترز نوشت: «با تداوم مذاکرات وین و پیش‌بینی لغو تحریم‌ها، خریداران اروپایی و آسیایی برای خرید نفت ایران آماده می‌شوند و شرکت‌های هندی و اروپایی از آمادگی خود برای خرید نفت ایران خبر داده‌اند». سخنگوی شرکت «بهارات پترولیوم» هند اعلام کرد که با لغو تحریم‌ها برای خرید نفت از ایران اقدام خواهد کرد. «ام. کی. سورانا» رئیس شرکت «هندوستان پترولیوم» هم گفت: «با توجه به قیمت و شرایط اقتصادی، اقدام به خرید نفت از ایران خواهیم کرد». سخنگوی «فوجی‌اویل» گفت: «زمانی که نفت ایران در دسترس قرار بگیرد، باید ارزیابی کنیم که آیا نفت ایران از نظر اقتصادی در مقایسه با نفت سایر کشورها مناسب است یا خیر و احتمالا واردات نفت ایران را ادامه خواهیم داد». یک شرکت در کره جنوبی گفت: «اگر امکان واردات نفت ایران وجود داشته باشد، می‌توانیم واردات نفت ایران را از سر بگیریم». یک مقام ژاپنی گفت: «حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، خریداران نفت باید از انتقال‌های بانکی مطمئن شوند، حل این موضوع کمی زمان‌بر است، اما باید بر موانع غلبه کنیم».

از سوی ایران ۱۳۶ مهاجر پاکستانی به کشورشان بازگردانده شدند ایلنا: ۱۳۶ مهاجر غیرقانونی پاکستانی از ایران به کشورشان بازگردانده شدند‌. به گزارش داون، مقام‌های ایرانی روز جمعه ۱۳۶ مهاجر غیرقانونی پاکستانی را به نیروهای مرزی پاکستانی در مرز تفتان تحویل دادند. به گفته منابع رسمی، این افراد به‌دلیل نداشتن مدارک معتبر سفر در مناطق مختلف ایران دستگیر و به مقام‌های پاکستانی تحویل داده‌ شده‌اند.

از سوی سفیر ایران انجام شد پیگیری مشکلات سرمایه‌گذاران ایرانی در گرجستان ایسنا: سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس و لاشا خوتسیشویلی، وزیر دارایی گرجستان، درخصوص همکاری‌های گمرگی، کریدور خلیج فارس و دریای سیاه و مشکلات سرمایه‌گذاران ایرانی بحث و تبادل نظر کردند. اکبر قاسمی با اشاره به نقش راهبردی عوامل انسانی در تقویت مراودات دو کشور در راستای منافع مشترک و گشایش‌ افق‌های جدید خاطرنشان کرد: «بدون توجه به استحکام‌بخشیدن به فرایندهای ثبات‌آفرین در حل مشکلات سرمایه‌گذاران ایرانی در گرجستان و یافتن راهکارهای مناسب برای حل مشکلات تردد و اقامت آنان، پی‌جویی منافع کلان دو کشور، امری دشوار خواهد بود». همچنین لاشاخوتسیشویلی با اشاره به نقش کلیدی موقعیت ایران در منطقه و جایگاه مهمش، بر مناسبات سازنده و روبه‌جلو تأکید کرد و خواهان پیشرفت همکاری‌های دو کشور در عرصه مواصلات، افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری و گمرگی شد و آمادگی تفلیس را برای برداشتن گام‌های جدید برای پیشرفت مناسبات دو کشور خاطرنشان کرد. وزیر دارایی گرجستان آمادگی خود برای پی‌جویی و یافتن راه‌حل کارآمد برای مشکلات سرمایه‌گذاران به‌ویژه در ارتباط با اقامت ایرانیان را مورد توجه قرار داد و مقرر کرد بسته‌ای جامع از سوی سفارت در اختیار وزارت مزبور قرارگیرد تا آن وزارت تدابیر لازم را برای برون‌رفت با تشریک مساعی ارگان‌های ذی‌ربط، اتخاذ کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها