|

رویداد

تشریح وضعیت جسمانی سیدحسن نصرالله نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: وضعیت سلامتی سیدحسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله خوب است. حال او خوب است. او اذعان کرد که دبیر‌کل حزب‌الله به‌تازگی در معرض یک عارضه جسمانی قرار گرفت که ایجاب می‌کرد استراحت کند‌ و مسئله‌ای بیشتر از این نیست؛ اما رسانه‌های اسرائیل به نقل از منابع ارتش آن کشور گفته‌اند که شواهد موجود حاکی از آن است که حسن نصرالله احتمالا به ویروس کرونا مبتلا شده است.

نشست سران چهارگانه عراق در پی بازداشت یکی از فرماندهان حشدالشعبی و ناآرامی‌هایی که در عراق در پی این اقدام به وقوع پیوست، سران چهارگانه عراق با برگزاری نشستی، بر لزوم احترام به دستورات صادرشده از دستگاه قضائی و احترام به اقدامات نهادهای دولت در بازخواست قانونی و نیز برگزاری انتخابات در زمان معین آن تأکید کردند.

عدم بازگشت به معاهده آسمان‌های باز دولت جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا، قصد تمدید قرارداد «آسمان‌های باز» با روسیه را ندارد. وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا گفت که روسیه برای حفظ این قرارداد تلاشی نکرده است. دونالد ترامپ، ‌سلف بایدن سال گذشته از این قرارداد خارج شده بود.

وعده جدید کیم جونگ اون رهبری کره شمالی وعده داده که علیه عناصر ضد‌سوسیالیسم در کشور چالشی ‌سازش‌ناپذیر به راه می‌اندازد. این اظهارنظر از سوی کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی در‌حالی مطرح شده که او تلاش می‌کند در بحبوحه مشکلات و گرفتاری‌های مرتبط با پاندمی کرونا و تحریم‌های اقتصادی به رهبری آمریکا، قدرت خودش را تحکیم ببخشد. اذعان آلمان به نسل‌کشی در نامیبیا آلمان برای نخستین‌بار اعتراف کرد که در دوران استعماری مرتکب نسل‌کشی در کشور نامیبیا شده است. دولت آلمان با اذعان به نقش‌داشتن در کشتار اعضای دو قوم «ناما» و «هیررو» در نامیبیا طی دوران استعماری،‌ وعده داد تا بیش از یک‌میلیارد یورو برای کمک به توسعه این کشور بپردازد.

احکام جدید زندان برای مخالفان هنگ‌کنگی جیمی لای، تاجر مشهور آسیایی که به «غول رسانه‌ای» هنگ‌کنگ نیز مشهور است، روز گذشته به همراه هفت فعال دموکراسی‌خواه دیگر از سوی دادگاه به دلیل شرکت در تظاهرات اعتراضی هفتادمین سالگرد تأسیس چین کمونیست به زندان محکوم شد. لای پیش‌از‌این و برای اولین‌بار در آگوست ۲۰۲۰ میلادی از سوی پلیس هنگ‌کنگ به اتهام «نقض امنیت ملی» بازداشت شده بود.

پیروزی 95 درصدی بشار اسد بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، با کسب 95.1 درصد آرا در انتخاباتی که غرب آن را تقلبی و فرمایشی خوانده بود، برای چهارمین بار به‌عنوان عالی‌ترین مقام دستگاه اجرائی در کشور جنگ‌زده سوریه برگزیده شد. حمودا صباغ، رئیس پارلمان سوریه، میزان مشارکت رأی‌دهندگان در این انتخابات را حدود 78 درصد اعلام کرد و افزود که بیش از ۱۴ میلیون سوری در آن شرکت کرده‌اند.

پذیرش مسئولیت تاریخی فرانسه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در سخنانی بی‌سابقه اعلام کرد کشورش «نقش خود در نسل‌کشی توتسی‌های رواندا» را می‌پذیرد. او گفت:‌ «فرانسه نقش، تاریخ و مسئولیت سیاسی در رواندا دارد؛ چراکه در کنار و حامی رژیم نسل‌کش رواندا ایستاد».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها