|

دریچه

آثار ۱۳ سینماگر ایرانی در جشنواره شانگهای بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای چین میزبان آثار فیلم‌سازان ایرانی در بخش‌های مختلف خواهد بود. در این رویداد سینمایی که بیست‌وچهارمین دوره آن از ١١ تا ٢٠ ژوئن (۲۱ تا ۳۰ خردادماه) در چین برگزار می‌شود، فیلم سینمایی «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی خواهد بود. در بخش پانورامای جشنواره فیلم شانگهای نیز «خورشید» ساخته مجید مجیدی و «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، «داستان دست‌انداز» ساخته کمال تبریزی در اولین حضور جهانی‌اش، «بی‌سر» ساخته کاوه سجادی‌حسینی، «باریکه» ساخته عبدالرضا کاهانی، «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان، «پسران دریا» از افشین هاشمی و «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان حضور دارند. انیمیشن «نهنگ سفید» ساخته امیر مهران در بخش فیلم‌های کوتاه پانوراما و «مایا» به کارگردانی جمشید مجددی و آنسون هارتفورد و محصول ایران و انگلستان هم در بخش مستند پانوراما به روی پرده می‌روند. در بخش هفته فیلم کمربند و جاده جشنواره شانگهای هم فیلم‌های «روباه در یک سوراخ» ساخته آرمان ریاحی و محصول اتریش و «شنای پروانه» ساخته محمد کارت به روی پرده می‌روند.

«جنایت بى‌دقت» به جشنواره فیلم بازل می‌رود دهمین دوره جشنواره فیلم بازل، «جنایت بى‌دقت» به كارگردانى شهرام مكرى و تهیه‌كنندگى نگار اسكندرفر را به‌عنوان یكى از 16 فیلم بخش مسابقه نمایش خواهد داد. كمپانى «تریگون فیلم» پخش این فیلم را در آلمان، سوئیس و اتریش برعهده دارد؛ این جشنواره از بیست‌وششم تا سی‌ویکم خرداد ماه در شهر بازل سوئیس برگزار می‌شود و مدیران این کمپانی در تلاش هستند تا با كاهش محدودیت‌هاى ناشى از همه‌گیرى كرونا، امکان حضور شهرام مکری در این جشنواره را فراهم کنند. بنا بر گفته مدیر كمپانى «تریگون فیلم» نمایش عمومى «جنایت بی‌دقت» در سوئیس بعد از اتمام این جشنواره خواهد بود و آنها سعی می‌کنند كه هم‌زمان فیلم را در زوریخ، ژنو و فریبورگ، دیگر شهرهای این کشور، به نمایش درآورند. پخش بین‌المللى فیلم «جنایت بى‌دقت» برعهده نسرین میرشب و كمپانى فرانسوى دریم‌لب است و این اثر محصول مؤسسه فرهنگى-هنرى «كارنامه» است. «جنایت بى‌دقت» پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در فستیوال روتردام به نمایش درآمد و مكرى به‌ صورت آنلاین با تماشاگران فیلم گفت‌وگو كرد.

جشنواره کن یک فیلم کلیدی‌اش را ندارد مهر: در حالی که جشنواره فیلم کن دو روز پیش فهرست فیلم‌های حاضر در این دوره را اعلام کرد، غیبت یک فیلم محبوب جشنواره در این فهرست محسوس بود. پس از اینکه جشنواره فیلم کن دوره ۲۰۲۰ لغو شد، این رویداد امسال با اکران اولیه ۶۰ فیلم تازه که ماه آینده در جنوب فرانسه صورت می‌گیرد، با اقتدار بازگشته است. فیلم‌هایی چون «گزارش فرانسوی»، «روز پرچم» شان پن و فیلم جدید فیلم‌سازانی چون شان بی کر و کوگونادا از جمله فیلم‌هایی هستند که در این دوره اکران می‌شوند. هرچند به روال همیشه تا لحظه آخر هم امکان پیوستن فیلم‌های جدید وجود دارد اما تا این لحظه نتفلیکس با هیچ فیلمی در جشنواره حاضر نیست. این امر با اکران‌نشدن فیلم جدید جین کمپیون «قدرت سگ» نمود عیان‌تری پیدا می‌کند؛ زیرا فیلم‌های کمپیون همواره مورد علاقه جشنواره کن بوده و این کارگردان تنها کارگردان زنی است که موفق شده نخل طلای کن را از آن خود کند. از سوی دیگر تی‌یری فرمو مدیر جشنواره کن در مصاحبه با «ددلاین» گفته است از نتفلیکس دعوت شده تا فیلم‌های «بلوند» ساخته اندرو دومینیک و «قدرت سگ» را در این دوره در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآورد؛ اما این شبکه استریمینگ این دعوت را رد کرده است. به گفته فرمو فیلم «دست خدا» به کارگردانی سورنتینو آماده نیست، اما فیلم «قدرت سگ» می‌توانست آماده شود. وی افزوده است: نتفلیکس نمی‌خواهد به کن بیاید، اما من از آنها دعوت کردم. وی یادآوری کرد: مسئله این نیست که ما فیلم‌های نتفلیکس را نمی‌پذیریم، این نتفلیکس است که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند در کن حضور یابد و فقط حضور در بخش مسابقه برایشان قابل قبول است که این شامل فیلم‌هایی می‌شود که در سینمای فرانسه اکران شده باشند. هرچند اکران‌شدن در سینماهای فرانسه برای نتفلیکس مشکلی نیست اما فیلم‌هایی که در این کشور روی پرده بروند تا سه سال امکان انتشار به صورت آنلاین را نخواهند داشت. با این حال فرمو افزود روزی این قانون تغییر می‌کند. در فیلم «قدرت سگ» بندیکت کامبربچ، کریستن دانست و جسی پلمانز جلوی دوربین رفته‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها