|

زیر آسمان فیروزه‌ای

از داستان «قهرمان» اصغر فرهادی چه می‌دانیم؟ ایسنا: کمپانی فرانسوی «ممنتو» خلاصه‌ای از داستان فیلم «قهرمان» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی را منتشر کرد. پس از معرفی فیلم «قهرمان» به عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن، کمپانی فرانسوی «ممنتو» که پخش بین‌المللی و مسئولیت اکران این فیلم در فرانسه را بر‌عهده دارد، در وب‌سایتش خلاصه‌ای کوتاه از داستان نهمین ساخته بلند اصغر فرهادی منتشر کرد. فیلم «قهرمان» با مدت‌زمان دو‌ساعت‌و هفت دقیقه، درباره شخصیتی به نام رحیم است که به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌اش در زندان به سر می‌برد اما طی دو روز مرخصی در تلاش است شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس‌گرفتن شکایت خود کند، اما اتفاقات آن‌گونه که برنامه‌ریزی شده پیش نمی‌رود. مجله سینمای ایتالیا (Cinematografo) نیز خلاصه داستانی درباره «قهرمان» منتشر کرده و در بخشی از شماره جدید خود که به فیلم‌های مهم جشنواره کن پرداخته، آورده است: «قهرمان، فیلم جدید اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده دو جایزه اسکار است. داستان این فیلم درباره مردی است که به دلیل بدهی در زندان است اما وقتی آزاد می‌شود، متوجه می‌شود نامزدش یک کیف پر از پول پیدا کرده، اما تصمیم می‌گیرد از این پول استفاده نکند. زمانی که خبر این اقدام انسان‌دوستانه او در شهر می‌پیچد، به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل می‌شود و اهالی شهر برای کمک به او دست به کار می‌شوند و...». استودیو آمازون حق پخش فیلم «قهرمان» را در آمریکا در اختیار دارد و کمپانی فرانسوی ممنتو پیکچرز، تهیه‌کنندگی و فروش بین‌المللی فیلم «قهرمان» را بر عهده دارد و این فیلم را در فرانسه نیز اکران خواهد کرد. همچنین کمپانی «لاکی‌رد» نیز فیلم جدید فرهادی را در ایتالیا اکران خواهد کرد. فیلم «قهرمان» به عنوان یکی از ۲۴ فیلم بخش رقابتی اصلی هفتاد‌وچهارمین جشنواره فیلم کن با آثاری از کارگردانان سرشناسی چون «وس اندرسون»، «نانی مورتی»، «شین بیکر»، «فرانسوا اوزون»، «پل ورهوفن» و «شان پن» برای کسب نخل طلای بهترین فیلم رقابت می‌کند. هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن نیز از ۶ تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) و با حضور «اسپایک لی» کارگردان آمریکایی به عنوان رئیس هیئت داوران بخش رقابتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

نیکی کریمی، داوری بخش مسابقه اصلی «شانگهای» را نپذیرفت نیکی کریمی که به عنوان یکی از داوران بخش اصلی بیست‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم «شانگهای» انتخاب شده، مجبور شد این داوری را به دلیل محدودیت‌های دوران کرونا و شرایط قرنطینه دوهفته‌ای داوران در محل جشنواره رد کند. این جشنواره امسال از ۱۱ تا ۲۰ ماه ژوئن (۲۱ تا ۳۰ خرداد) برگزار می‌شود و رئیس هیئت داوران آن هوانگ جیان شین است. نیکی کریمی پیش از این داور جشنواره‌های فیلم مهمی مثل کن و برلین بوده است. جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای (SIFF) یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم در آسیای شرقی و همراه با جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم در آسیا محسوب می‌شود. همچنین جشنواره شانگهای یکی از ۱۵ جشنواره‌ الف دنیاست که در دوره‌های گذشته آن سینماگران برجسته‌ای مثل امیر کاستاریکا، لوک بسون، الیور استون، دنی بویل و وونگ کار وای ریاست هیئت داورانش را بر عهده داشته‌اند. بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای چین، میزبان آثار فیلم‌سازان ایرانی در بخش‌های مختلف خواهد بود.

پخش 6 مجموعه جدید نمایشی از شبکه‌های مختلف رادیو اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، شش مجموعه رادیویی جدید با موضوعات متنوع را برای پخش از شبکه‌های رادیویی نمایش، فرهنگ، تهران، ورزش و جوان آماده کرده است. مجموعه رادیویی «نجواهای غمگین ایرانی» به کارگردانی مهدی نمینی‌مقدم و با هنرمندی بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، هر روز ساعت 2:30 بامداد از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت سه بامداد به روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود. «پرواز در خط عمود» به نویسندگی زهرا کولیوند و کارگردانی مجید حمزه هر روز ساعت 8:15 از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت 13:30 به روی آنتن رادیو ورزش می‌رود. «مسافر خیابان پاستور» که هر روز ساعت 8:45 از رادیو نمایش و ساعت 2:00 بامداد از رادیو جوان پخش می‌شود، داستان مردی به نام شهروز را روایت می‌کند که سال 58 در سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام دستگیر شده و بعد از سال‌ها آزاد می‌شود و در پی آشنایی او با دختری به نام هنگامه، اتفاقاتی رخ می‌دهد که شنیدنی است. «او چشم ما بود» به نویسندگی اکبر خوردچشم و کارگردانی نازنین مهیمنی به فرازی از زندگی حضرت امام جعفر صادق (ع) می‌پردازد. مجموعه نمایش رادیویی «رعنا» به نویسندگی مجید حیدری و کارگردانی ایوب آقاخانی نیز هر روز ساعت 1:00 بامداد از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت 1:40 به روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها