|

خبر

پیشی‌گرفتن عراق از عربستان در صادرات نفت به آمریکا اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد عراق با صادرات میانگین 173 هزار بشکه‌ای نفت در هفته گذشته به آمریکا از عربستان پیشی گرفت. در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده است: آمریکا در هفته گذشته به‌طور میانگین پنج‌میلیون‌و 751 هزار بشکه در روز از 9 کشور نفت وارد کرده است. آمریکا در هفته گذشته به‌طور میانگین 173 هزار بشکه نفت در روز از عراق وارد کرد و این رقم نشان‌دهنده افزایش واردات نسبت به هفته قبل از آن است؛ چرا‌که عراق به‌طور میانگین 163 هزار بشکه در روز نفت صادر کرده بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد بیشترین میزان واردات نفت در هفته گذشته به ترتیب از کانادا به‌طور میانگین 3.971 میلیون بشکه در روز، مکزیک 423 هزار بشکه در روز، نیجریه 264 هزار بشکه و برزیل 261 هزار بشکه در روز بوده است. آمریکا همچنین به‌طور میانگین 256 هزار بشکه در روز از روسیه، 144 هزار بشکه از عربستان و 137 هزار بشکه از کلمبیا و 122 هزار بشکه از اکوادور نفت خام وارد کرده است. آمریکا پرمصرف‌ترین کشور در زمینه نفت است که با مصرف روزانه 19.4 میلیون بشکه که 19.7 درصد از حجم مصرف جهانی را تشکیل می‌دهد، در جایگاه اول از لحاظ حجم مصرف نفت قرار دارد.

امارات عضو جدید و موقت شورای امنیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه امارات متحده عربی، آلبانی، گابن، غنا و برزیل را به‌عنوان اعضای موقت جدید شورای امنیت انتخاب کرد. شورای امنیت 15 عضو دارد که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین اعضای دائم دارای حق وتو و دیگران اعضای موقت دوره‌ای هستند. دوره عضویت کشورهایی که بدون هیچ مخالفتی انتخاب شدند، دو‌ساله است و از اول ژانویه ۲۰۲۲ (دی‌ماه سال جاری) آغاز خواهد شد. استونی، نیجر، سنت‌وینسنت و گرنادین‌ها، تونس و ویتنام پنج کشوری هستند که ابتدای سال آینده میلادی کرسی‌های خود را به اعضای موقت جدید خواهند داد. کسب دست‌کم دو‌سوم آرا برای عضویت موقت در شورا لازم است. غنا با ۱۸۵، گابن با ۱۸۳، برزیل با ۱۸۱، امارات با ۱۷۹ و آلبانی با ۱۷۵ رأی تأیید شدند. مدیر ارتباط راهبردی وزارت خارجه امارات با انتشار پیامی در توییتر، انتخاب کشورش را به‌عنوان یکی از اعضای موقت جدید شورای امنیت تبریک گفت. هند العتیبه تأکید کرد امارات متحده عربی برای صلح و امنیت بیشتر در جهان با سایر اعضای شورا همکاری خواهد کرد.

لاپید كابینه جدید اسرائیل را تقدیم کنست کرد نتانیاهو به پایان خط رسید رئیس حزب «آینده‌ای هست» اسرائیل با تکمیل توافق ائتلافی با تمامی هفت حزب «اردوگاه تغییر» و تقدیم آن به کنست (پارلمان این رژیم)، در یک‌قدمی تشکیل كابینه قرار گرفت. قرار است کنست امروز نشستی را برای بررسی اعطای رأی اعتماد به كابینه برگزار کند. لاپید شب گذشته توافق‌های ائتلافی با حزب «کارگر» به ریاست «میراو میخائیلی»، «آبی - سفید» به رهبری «بنی گانتس»، حزب «امید نو» به ریاست «گدعون ساعر» و «یمینا» به رهبری «نفتالی بنت» را امضا کرد و آن را تحویل کنست داد. بنت پس از امضای توافق یادشده گفت این توافق به دوره طولانی بحران و بن‌بست سیاسی در اسرائیل پایان می‌‌دهد و كابینه جدید برای تمامی اسرائیلی‌ها تلاش خواهد کرد. طبق این توافق، قرار است نفتالی بنت تا آکوست ۲۰۲۳ نخست‌وزیر باشد و لاپید در این دوره وزیر خارجه اسرائیل خواهد بود و پس از آن دو طرف سمت‌هایشان را به یکدیگر تحویل خواهند داد و تا پایان دوره کنست فعلی در نوامبر ۲۰۲۵ لاپید نخست‌وزیری را بر عهده خواهد گرفت. رد آخرین پیشنهاد نتانیاهو در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در آخرین تلاش خود برای ممانعت از تشکیل كابینه جدید، به بنی گانتس، وزیر دفاع این رژیم، پیشنهاد داد در ازای تصدی فوری پست نخست‌وزیری و استعفای خود، از كابینه «تغییر» جدا شود. این آخرین تلاش بنیامین نتانیاهو برای شکست تشکیل كابینه توافقی نفتالی بنت محسوب می‌شود. شبکه ۱۲ اسرائیل اعلام کرد نتانیاهو آماده استعفاست تا گانتس بتواند فورا این پست را بر عهده بگیرد. او این پیشنهاد را به گانتس داده که سه سال نخست‌وزیر باشد و نتانیاهو هم نخست‌وزیر جایگزین باشد، اما گانتس این پیشنهاد را رد کرده است. این شبکه اعلام کرد این پیشنهاد نتانیاهو از طریق تعدادی از منابع نزدیک او به گانتس داده شده است. نزدیکان نتانیاهو به نزدیکان گانتس گفتند نتانیاهو آماده استعفاست و نزدیکان گانتس با قاطعیت پیشنهاد را رد کرده‌اند. این پیشنهاد نتانیاهو به گانتس نشان می‌دهد او متوجه شده که كابینه تغییر واقعیت پیدا کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها