|

کوتاه دیپلماسی

رافائل گروسی: اطلاعاتی که بگوید فعالیت هسته‌ای ایران نظامی است، وجود ندارد ایلنا: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اهمیت توافق با ایران تأکید کرد. به گزارش آکسیوس، رافائل گروسی گفت: «تداوم توافق با ایران حیاتی است؛ زیرا در نبودن توافق ما برای نظارت و بررسی اقدامات هسته‌ای ایران کاملا حیران و برای نظارت بر فعالیت‌ها نابینا خواهیم بود». وی گفت: «اکنون اطلاعاتی که بگوید فعالیت ایران در راستای اهداف نظامی است وجود ندارد اما غنی‌سازی ۶۰درصدی غنی‌سازی برای تولید سلاح است و در شرایطی وقتی دسترسی و امکانات نظارت ما بر ایران در حال محدودشدن و تضعیف است، من نگران می‌شوم».

دیدار هیئت‌های مذاکره‌کننده در وین بدون حضور ایران ایسنا: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از دیدار رؤسای هیئت‌های مذاکره‌کننده در وین بدون حضور ایران خبر داده و به دستور کار این جلسه اشاره کرد. میخائیل اولیانوف در توییتر از دیدار رؤسای هیئت‌های مذاکره‌کننده در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، بدون حضور ایران خبر داده و نوشت: «دیدار رؤسای هیئت‌های مذاکرات وین (بدون ایران و بدون کارشناس‌ها) امروز برای ارزیابی پیشرفت‌های حاصله و تبادل نظر درباره گام‌های بعدی برگزار شد. صندلی روسیه خالی است چون باید سر‌پا می‌ایستادم تا این عکس را بگیرم».

اولیانوف: دیدار هیئت‌های آمریکا و روسیه پرثمر بود ایسنا: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی با اشاره به دیدار هیئت‌های روسیه و آمریکا در وین بر سر احیای برجام، این دیدار را «پرثمر» خواند. میخائیل اولیانوف، در توییتر نوشت: «امروز دیدار پرثمری میان هیئت‌های روسیه و آمریکا در مذاکرات وین بر سر برجام برگزار شد. گفت‌وگوهای ما در وین ثابت می‌کند که دو کشور می‌توانند درخصوص مسائلی که در راستای منافع مشترک هر دو است، همکاری‌های منظمی داشته باشند (در این مورد به‌خصوص، منع اشاعه هسته‌ای)».

معاون وزیر خارجه سفیر کره جنوبی در تهران شد ایسنا: وزارت خارجه کره جنوبی از انتصاب یک دیپلمات ارشد این کشور به‌عنوان سفیر در ایران خبر داد. به گزارش شبکه تی‌بی‌اس سئول، وزارت خارجه کره جنوبی روز دوشنبه از انتصاب یونگ کانگ هئون - دیپلمات ارشد این کشور که در امور سیاسی، اقتصاد، دوجانبه و چندجانبه تخصص دارد- به‌عنوان سفیر در ایران خبر داد. یونگ کانگ هئون بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به‌عنوان معاون امور اقتصادی وزیر خارجه کره جنوبی خدمت کرده بود. وی همچنین مسئول مذاکرات با ایران بر سر پول‌های بلوکه‌شده تهران در سئول به دلیل تحریم‌های آمریکا بوده است.

درخواست سران جی ۷ درباره هواپیمای اوکراینی از ایران ایلنا: رهبران گروه هفت (بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ژاپن) از تلاش برای پیگیری عدالت برای قربانیان پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین که در ایران سقوط کرد، ابراز حمایت کردند. به گزارش رویترز، این موضوع در بیانیه اجلاس جی ۷ بیان شد. در این اطلاعیه آمده است: «ما از تلاش‌ها برای پیگیری شفافیت، پاسخ‌گویی و عدالت درباره قربانیان پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین که در ژانویه ۲۰۲۰ سقوط کرد، پشتیبانی می‌کنیم». رهبران گروه هفت گفتند: «ما از ایران می‌خواهیم همه فعالیت‌های موشک بالستیک و سلاح‌های هسته‌ای مغایر با قطع‌نامه ۲۲۳۱ و سایر قطع‌نامه‌های مربوطه را متوقف و از اقدامات بی‌ثبات‌کننده خودداری کنند و در تقویت ثبات و صلح منطقه‌ای نقش سازنده داشته باشد».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها