|

زیر آسمان فیروزه‌ای

سینماگر ایرانی برنده جشنواره فیلم ترایبکا شد ایسنا: برندگان بیستمین جشنواره فیلم «ترایبکا» در شاخه‌های مختلف اعلام شد و رضا ریاحی سینماگر ایرانی جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره را به خود اختصاص داد. انیمیشن کوتاه «نوازنده» ساخته رضا ریاحی محصول کشور فرانسه، توانست جایزه بهترین انیمیشن کوتاه بیستمین دوره جشنواره فیلم «ترایبکا» نیویورک را به خود اختصاص بدهد. رضا ریاحی، نقاش و فیلم‌ساز ایرانی پیش‌از‌این در انیمیشن معروف و نامزد اسکار «نان‌آور» (۲۰۱۷) ساخته «نورا تومی» یکی از کارگردانان هنری بود. انیمیشن ۱۵‌دقیقه‌ای «نوازنده» روایتگر عشق، جنگ و دشواری‌ها در ایران قرن سیزدهم میلادی است. اما در سایر بخش‌های این رویداد سینمایی، فیلم «تازه‌کار» به نویسندگی و کارگردانی «لاورن هاداوی» جایزه بهترین فیلم بلند داستانی آمریکایی را به خود اختصاص داد و جایزه بهترین فیلم بلند داستانی بین‌المللی هم به «برایتون چهارم» به کارگردانی «لوان کوگاشویلی» از گرجستان رسید. بیستمین جشنواره فیلم ترایبکا از تاریخ ۹ تا ۲۰ ژوئن (۱۹ تا ۳۰ خرداد) برگزار می‌شود و شامل نمایش۶۶ فیلم از‌جمله ۵۵ نمایش نخست جهانی است و فیلم «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها یکی از فیلم‌های حاضر در بخش «هفته منتقدین ترایبکا» است. جشنواره فیلم ترایبکا دو دهه پیش و پس از تحولات مرتبط با حملات ۱۱ سپتامبر کار خود را آغاز کرد و اکنون به یکی از جشنواره‌های مهم فیلم‌های مستقل در جهان تبدیل شده است. «رابرت دنیرو» و «جین رُزنتال» بنیان‌گذاران این جشنواره سینمایی هستند.

تمدید اجرای «مرفی» و «مرگ گرم» در تئاتر شهر اجرای عمومی نمایش‌های «مرفی» به کارگردانی نگین ضیایی در تالار سایه و «مرگ گرم» به کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر در تالار قشقایی تئاتر شهر تا روز چهارم تیرماه تمدید شد. این در حالی است که تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» به کارگردانی میثم یوسفی روز دوشنبه ۳۱ خردادماه به اجرای خود در تالار چهارسو پایان می‌دهد. نمایش «مِرفی» به نویسندگی سپیده ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی تا روز چهارم تیر‌ماه هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت 18:45 با مدت‌زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 30 هزار تومان در تالار سایه مجموعه تئاتر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد. نمایش «کنسرت مرگ گرم» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر نیز تا روز چهارم تیر‌ماه ساعت 18 به مدت‌زمان 120 دقیقه و قیمت بلیت 40 هزار تومان اجرای خود را در تالار قشقایی تئاتر شهر ادامه می‌دهد. در تالار چهارسو تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی میثم یوسفی تا روز دوشنبه 31 خرداد، ساعت 19، مدت‌زمان 40 دقیقه و قیمت بلیت 40 هزار تومان روی صحنه می‌رود. اجرای این سه اثر نمایشی در حالی است که نحوه فروش بلیت و حضور تماشاگران در تالارهای نمایشی با در‌نظر‌گرفتن ظرفیت 50‌درصدی تالارها و موارد مربوط به فاصله‌گذاری براساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

رونمایی از انیمیشن گیرمو دل‌تورو در جشنواره «انسی» مهر: با انتشار اولین تریلر انیمیشن جدید گیرمو دل تورو با عنوان «شکارچیان ترول: ظهور تایتان‌ها» که برای نتفلیکس و دریم‌ورکس ساخته شده، اعلام شد دوستداران این انیمیشن می‌توانند از ۲۱ جولای آن را از طریق نتفلیکس تماشا کنند. دل‌تورو کارگردان برنده اسکار اولین بار سال ۲۰۱۶ در جشنواره انیمیشن انسی خبر داده بود که قصد دارد برای دریم‌ورکس یک سریال انیمیشن با عنوان «شکارچیان ترول‌» تولید کند. داستان این فیلم در همان دنیای «داستان‌های آرکادیا» که دل‌تورو خالقش بود، رخ می‌دهد. در آرکادیا جنگ میان مخلوقاتی مانند ترول‌ها، بیگانگان و جادوگران همیشه در جریان است. دل‌تورو در مصاحبه خود با تمجید از آنچه در این رویداد فرانسوی رخ می‌دهد، از جشنواره انسی به‌عنوان چیزی فراتر از دیگر فستیوال‌ها یاد کرد و گفت: این تنها مکان جهان است که می‌توان چنین فضایی را تجربه کرد. همه چیز مربوط به انیمیشن‌های دوست‌داشتنی است و چیزی خیلی بیشتر از تجارت، آمار یا پول‌های رد‌و‌بدل‌شده در آنجا جاری است. شما برای عشق اینجا هستید و همین انسی را خاص می‌کند. او همچنین گفت ریشه‌های این فیلم به خیلی پیش از آنچه در انسی ۲۰۱۶ اعلام کرد، باز‌می‌گردد و ساخت این فیلم برایش شبیه یک تسکین و رسیدن به آرامش بود. دل‌تورو افزود همیشه به ساخت این انیمیشن فکر می‌کرد و از کودکی در مکزیک، موجودات غریبی که می‌توانند در فاضلاب‌های گوادالاخارا زندگی کنند، فکرش را به خود مشغول می‌کرد. این کارگردان مکزیکی همچنین افزود در طول این مسیر سعی کرد با گروهی کار کند که ایده‌های جدید داشته باشند. دل‌تورو ابتدا قصد داشت این پروژه را در قالب زنده و با داستانی در دهه ۱۹۸۰ بسازد؛ اما به پیشنهاد جفری کتزنبرگ مدیر وقت دریم‌ورکس آن را در قالب یک فیلم بلند پیش برد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها