|

کوتاه از دیپلماسی

‌سفیر جدید بریتانیا در ایران معرفی شد سایمون شرکلیف به جای رابرت مک‌ایر وزارت خارجه بریتانیا با صدور بیانیه‌ای سفیر جدید این کشور در ایران را معرفی کرد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد سایمون شرکلیف از ماه آگوست، اواسط تیر، جایگزین رابرت مک ایر به‌عنوان سفیر لندن در ایران خواهد شد.

اسماعیل هنیه به تهران سفر خواهد کرد ایسنا: شبکه المیادین اعلام کرد تهران یکی از مقصدهای سفر دوره‌ای رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس است. المیادین به نقل از برخی منابع اعلام کرد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در سفر دوره‌ای کنونی خود قصد دارد به مغرب، موریتانی، تونس، الجزایر، کویت، لبنان و ایران سفر کند. بر‌اساس این گزارش، هنیه هفته گذشته در رأس هیئتی وارد مغرب شده است.

استقبال ایران از پیشنهاد جمهوری آذربایجان برای همکاری منطقه‌ای ۳+۳ ایسنا: سفیر ایران در جمهوری آذربایجان از پیشنهاد رئیس‌جمهور این کشور برای ایجاد یک بستر همکاری‌های منطقه‌ای شش‌جانبه استقبال کرد. سیدعباس موسوی، روز دوشنبه به خبرگزاری ترند اعلام کرد تهران از پیشنهاد الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان برای ایجاد یک بستر همکاری منطقه‌ای شش‌جانبه (ایران، روسیه و ترکیه به‌همراه جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) استقبال می‌کند. موسوی همچنین اعلام کرد ایران می‌تواند میزبان اولین نشست این بستر شش‌جانبه باشد. سفیر ایران از برگزاری هرچه سریع‌تر این نشست نیز ابراز امیدواری کرد.

سرانجام مسافران ایرانی سرگردان در روسیه ایسنا: ۳۸ مسافر ایرانی پس از سه شبانه‌روز بلاتکلیفی و سرگردانی در فرودگاه روسیه به کشور بازگردانده شدند. این مسافران با مجوز «Fan ID» و بلیت بازی‌های جام ملت‌های اروپا به روسیه سفر کرده بودند، اما در فرودگاه «شرمیتووا»ی روسیه از ورود آنها به خاک این کشور جلوگیری شد. درحالی‌که سایر مسافران ایرانی که با همان مجوزها به روسیه سفر کرده بودند، اجازه ورود پیدا کردند، ۳۸ مسافر دیگر با این ظن که اسناد و مجوزهای آنها برای ورود به روسیه جعلی بوده است، از صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد تا بامداد روز یکشبنه ۳۰ خرداد در سالن ترانزیت همان فرودگاه بدون امکانات نگه داشته شدند و سرانجام با پرواز صبح روز یکشنبه (۳۰ خرداد) به ایران بازگردانده شدند. سفارت روسیه در تهران مدعی شده اسناد این مسافران جعلی بوده و هدف سفر آنها واقعی نبوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها