|

متین بالسینی؛ ماهی ایران در آب‌های توکیو

شرق: شنای ایران هم بالاخره مسافر بازی‌های المپیک 2020 توکیو شد. تیم ملی شنا این بار نیز به سیاق ادوار گذشته بازی‌های المپیک، با اختصاص سهمیه یونیورسالیتی (سهمیه اعطایی از سوی فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو) جواز حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا را به دست آورد. بر‌اساس قوانین، سهمیه‌های یونیورسالیتی به بهترین شناگران هر کشور تعلق می‌گیرد. به‌این‌صورت که فرد مربوطه توانسته باشد نزدیک‌ترین رکورد را به حد نصاب‌های جهانی به ثبت برساند. با توجه به شرایط حال حاضر تیم ملی شنا باید گفت متین بالسینی، شایسته‌ترین شناگری است که می‌تواند نماینده ایران در المپیک پیش‌رو باشد. این جوان 19ساله که به‌تازگی از رقابت‌های کسب سهمیه المپیک صربستان بازگشته، موفق شد در شنای 200 متر پروانه زمان 2 دقیقه و 94 صدم ثانیه را از خود به جا بگذارد. رکوردی که کمتر از 9 دهم ثانیه با ورودی مستقیم بازی‌های 2020 توکیو فاصله داشت. بالسینی در‌ حالی در این مسابقات نمایش درخورتوجهی داشت که دو بار رکورد ملی این ماده را جابه‌جا کرد؛ اما دستش از رسیدن به سهمیه المپیک کوتاه ماند. با‌این‌حال با توجه به سهمیه اعطایی فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو (فینا) او این شانس را دارد که مزد زحمات اخیرش را با رفتن به المپیک توکیو بگیرد. محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در‌این‌باره به «شرق» می‌گوید: «با توجه به اوضاعی که کرونا در ورزش دنیا به وجود آورد، ما خیلی تلاش کردیم که این چهار ماه منتهی به المپیک ترتیبی دهیم که این بچه‌ها در مسابقات انتخابی شرکت کنند که در نهایت رویداد صربستان مهیا شد. در مجموع از عملکرد ملی‌پوشان راضی بودیم؛ اما حقیقتا پدیده ما در این تورنمنت متین بالسینی بود. او 200 متر پروانه را جوری شنا کرد که به‌جرئت می‌توانم بگویم یک سطح از شنای ما بالاتر بود. مربی او خارج از کشور بود و به خاطر کرونا نتوانست در کنار او باشد. متین در هفت، هشت ماه گذشته از طریق واتساپ از مربی‌اش برنامه می‌گرفت و با انگیزه تمریناتش را انجام می‌داد. او کمتر از 9 دهم ثانیه با ورودی المپیک فاصله دارد. شنای پروانه واقعا شنای عجیب و پیچیده‌ای است. مطمئنا نماینده ما در توکیو این ورزشکار خواهد بود. هرچند که معتقدیم بنیامین قره‌حسنلو نیز در 50 متر آزاد رکوردهای خوبی کسب کرد».
تیم ملی شنای ایران در تاریخ حضورش در بازی‌های المپیک تنها یک بار و آن هم به واسطه محمد علیرضایی در بازی‌های المپیک 2008 پکن توانست به حد نصاب المپیک دست پیدا کند. نماینده‌های این تیم قبل از المپیک پکن و بعد از آن همه در شرایطی به المپیک راه پیدا کرده‌اند که با سهمیه اعطایی در این بازی‌ها شرکت کرده‌اند. برای این دوره از بازی‌های المپیک پیش‌بینی‌ها این بود که نسل نوظهور شنای کشور می‌تواند دست به کار مهمی بزند و با کسب ورودی مستقیم در المپیک توکیو حاضر شود. آمدن کرونا اما ناغافل همه برنامه‌های شناگران ایرانی را به هم ریخت؛ چرا‌که بیشترین آسیبی که این ویروس به ورزش زد، به ورزش‌های آبی بود و بس.
رضوانی ادامه می‌دهد: «اگر کرونا نیامده بود، ما صد‌در‌صد سهمیه مستقیم را می‌گرفتیم. آن‌قدر از این حرفم مطمئن هستم که می‌توانم بگویم همین متین سهمیه را می‌گرفت. متأسفانه ضربه‌ای که ورزش‌های آبی از کرونا خورد، به رشته‌های دیگر نخورد. نزدیک به هشت ماه تمام استخرها و اردوهای تیم ملی تعطیل شد و مسابقات برون‌مرزی لغو شدند. در این شرایط کاری از دستمان بر‌نمی‌آمد که انجام بدهیم. با وجود همه مشکلات مالی و بحث روادید، توانستیم این تیم را به صربستان بفرستیم و تلاش‌مان را بکنیم که سهمیه یونیورسالیتی را بگیریم. البته فینا چون به بحث عدالت جنسیتی اعتقاد راسخ دارد، این سهمیه را به یک زن و مرد هر کشور اختصاص می‌دهد؛ اما چون ما شرایط فعالیت شنای بانوان را نداریم، با حسین المسلم، رئیس فدراسیون جهانی که کویتی است صحبتی انجام دادیم تا این امتیاز را حفظ کنیم. در نظر داریم که ظرف روزهای باقی‌مانده تا المپیک 2020 باز هم نفراتی را به مسابقات بوسنی که پیش‌رو است، اعزام کنیم تا بار دیگر شانس‌مان را برای کسب ورودی مستقیم امتحان کنیم».
محمد علیرضایی تنها شناگر ایرانی در تاریخ این رشته ورزشی است که با رسیدن به حد نصاب مقرر‌شده از سوی فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های آبی برای صد متر قورباغه سهمیه ورودی المپیک 2008 پکن را کسب کرد. علیرضایی که با آمادگی کامل و برای بهبود رکورد ملی عازم این مسابقات بود، در مرحله مقدماتی در گروهی قرار گرفت که تام بئری شناگر اسرائیلی نیز در آن قرار داشت، با توجه به ممنوعیتی که درباره رقابت ورزشکاران ایرانی با نماینده‌های اسرائیل وجود دارد، او به بهانه بیماری در این مسابقه حاضر نشد. پیش‌تر بابک فرهودی در المپیک ۲۰۰۴ آتن و حمیدرضا مبرز در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و حامد رضا‌خانی در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا با کارت سفیدی که از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به هر کشور در رشته شنا داده می‌شود، در این رقابت‌ها حضور پیدا کرده بودند. برای بازی‌های المپیک 2012 لندن محمد بیداریان در ماده صد متر آزاد و المپیک 2016 ریودوژانیرو آریا نسیمی‌شاد در 200 متر قورباغه نماینده‌های شنای ایران بودند.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها