|

برای اولین اقدام مستقیم علیه داعش اعزام شد

ناو هواپیمابر ملکه در خاورمیانه

ناو هواپیمابر ملکه الیزابت راهبری بزرگ‌ترین نیروی هوایی و دریایی تحت فرماندهی بریتانیا از زمان عملیات فالکلند را بر‌عهده گرفت و اولین عملیات نظامی مستقیم خود علیه داعش را انجام داد. به گزارش ایندیپندنت، جت‌های مخفی اف-۳۵بی آمریکایی و بریتانیایی در حملاتی علیه موقعیت‌ شورشیان در سوریه و عراق شرکت کردند و ادعا شده است که آنها در این عملیات «فضای پرواز» را به روی هواپیماهای روسی که در حمایت از دولت بشار اسد در منطقه دمشق پرواز می‌کردند هم بستند. تعدادی از موقعیت‌های مذکور با موفقیت هدف گرفته شدند ولی هنوز جزئیات میزان خسارت وارده از حمله جت‌های جنگنده اسکادران ۶۱۷ نیروی هوایی سلطنتی (با نام دمباسترز) و تفنگداران دریایی ایالات متحده معلوم نیست. مقامات دفاعی اظهار کردند که به اهداف کلی عملیات دست یافته‌اند.
اعزام این ناو که قرار است ناوگان یادشده را تا شرق دور و آب‌هایی که مورد نزاع چین و کشورهای همسایه‌اش است، ببرد، بخشی از تمایل بریتانیا به اقدامات دفاعی خارج از اروپا و سیاست‌های امور خارجه جدید بعد از برگزیت است که دولت بوریس جانسون اعلام کرده است. حملات یادشده تحت عملیات «شیدر» انجام شدند که مشارکت بریتانیا در اقدام‌های بین‌المللی علیه داعش است. این حملات بعد از آن اجرا شد که هشدارها خبر داد گروه داعش بعد از سقوط خلافت، دوباره در حال قدرت‌گیری و دور هم جمع‌شدن است.
فلورنس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه، هم گفته است: «از نظر فرانسه، داعش هنوز وجود دارد و حتی می‌توانیم بگوییم ظهور مجدد داعش در سوریه و عراق را شاهد بوده‌ایم». ناخدا استیو مورهاوس، فرمانده ناوگان حمله بریتانیا، هم اظهار کرد: «ما با فعالیت روسیه در منطقه رویارویی مختصری داشتیم که البته خطرناک یا تهاجمی نبود ولی بالاخره بازیگران دیگری هم در این عرصه محدود آبی و هوایی مشغول‌اند».
بعد از مأموریت‌هایی در خاورمیانه، این گروه با نیروی دریایی هند و ژاپن و همچنین با نیروی دریایی کره جنوبی و سنگاپور چند عملیات‌ مشترک اجرا خواهد کرد.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها