|

نگاهی به حضور ورزشکاران ایرانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

رکورد سهمیه‌ها شکسته شد

کاروان ورزش ایران در فاصله یک ماه مانده به بازی‌های المپیک 2020 توکیو، تعداد سهمیه‌های خود را به عدد 65 رساند؛ عددی که از بعد انقلاب، بالاترین میزان تعداد سهمیه‌های ورزش کشور را در این بازی‌ها نشان می‌دهد. پیش از این ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو با 63 سهمیه رکورد درخور توجهی از خود به جا گذاشته بودند. البته این کاروان برای المپیک قبلی 64 سهمیه به دست آورده بود اما یک نماینده خود را به این بازی‌ها نفرستاد. علیرضا خجسته، عضو تیم ملی جودو، یکی از المپین‌های کاروان بود که به‌دلیل احتمال زیاد هم‌قرعه‌شدنش با نماینده اسرائیل به ریودوژانیرو اعزام نشد. حالا برای توکیو 2020 سهمیه‌ها از رکورد ریو عبور کرده است. باید به این نکته اشاره کرد که درحال‌حاضر نیز 63 سهمیه ورزش ایران برای این بازی‌ها صد‌درصدی است و دو سهمیه دیگر قرار است به کاروان اضافه شوند. با مکاتبات اخیر از سوی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، یک سهمیه آزاد یونیورسالیتی به تیم ملی شنا اختصاص پیدا کرده و روز یکشنبه آینده رسما به این تیم تعلق می‌گیرد. سهمیه دوم هم مربوط به مهدی پیرجهان، رکورددار دوی 400 متر با مانع کشور است. او که جایگاه خود را در رده بیست‌و‌نهم رده‌بندی این ماده در اتحادیه جهانی دوومیدانی تثبیت کرده نیز جزء المپین‌های این دوره خواهد بود. بر اساس قوانین 40 نفر برتر رنکینگ جهانی در دوی 400 متر با مانع جواز صعود به توکیو را می‌گیرند. اسامی المپیکی این رشته ششم تیر اعلام می‌شود. بر همین اساس و طبق ارزیابی‌های انجام‌شده، المپیکی‌شدن پیرجهان هم نهایی است. به این ترتیب تعداد سهمیه‌های کاروان ایران برای المپیک توکیو به ۶۵ سهمیه افزایش خواهد یافت. سی‌و‌دومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی توکیو در روزهای اول تا 17 مرداد برگزار می‌شود. با توجه به فاصله زمانی باقی‌مانده تا این بازی‌ها و شرایط رقابت‌های انتخابی در رشته‌های مختلف، ورزش ایران شانس دیگری برای افزایش سهمیه‌های المپیکی خود ندارد. دوومیدانی، تیراندازی، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، تکواندو، شمشیربازی، کاراته، بوکس، تنیس روی میز، قایقرانی، وزنه‌برداری، شنا، والیبال و بسکتبال 16 رشته‌ای هستند که ورزشکارانشان برای این دوره بازی‌های المپیک صاحب سهمیه شده‌اند.
اتفاق درخور توجه فهرست المپیکی کاروان ایران در این دوره از بازی‌های المپیک کسب سهمیه در رشته‌های شمشیربازی و کاراته است. شمشیربازی برای نخستین بار است که می‌خواهد بعد از انقلاب در بخش تیمی، حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا را تجربه کند. این تیم پیش از این در بخش انفرادی در المپیک‌ها کسب سهمیه کرده بود. کاراته نیز در حالی با توجه به میزبانی ژاپنی‌ها و صاحب‌سبک‌بودن آنها در این رشته به جمع بازی‌های این دوره اضافه شده که ایران هم توانسته سهمیه‌های ارزشمندی (دو سهمیه مردان و سهمیه زنان) را در آن کسب کند. حضور کاراته در المپیک تنها مختص به این دوره از بازی‌ها یعنی توکیو 2020 است. گفتنی است بالاترین میزان سهمیه‌های تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک به المپیک 1976 مونترال در پیش از انقلاب برمی‌گردد؛ جایی که کاوران ورزش کشورمان با کسب 88 سهمیه در رشته‌های فوتبال، تیراندازی، شمشیربازی، بوکس، دوچرخه‌سواری، واترپلو، دوومیدانی، وزنه‌برداری، کشتی آزاد و کشتی فرنگی در این بازی‌ها حاضر شد.
کاپیتان صمد، پرچم‌دار شد
کاروان ورزش ایران در مراسم افتتاحیه و رژه سی‌و‌دومین دوره بازی‌های المپیک با پرچم‌داری صمد نیکخواه‌بهرامی شرکت خواهد کرد. نیکخواه‌بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال است که در المپیک ٢٠٠٨ پکن هم شرکت داشت و در بازی‌های آسیایی ٢٠١٠ گوانگجو نیز پرچم‌دار کاروان بود. این برای نخستین‌بار است که ورزشکاری از رشته تیمی و رشته بسکتبال پرچم‌دار ایران در المپیک می‌شود. پیش از این پرچم‌داران از رشته‌های وزنه‌برداری، کشتی، جودو، قایقرانی، بوکس و تیروکمان انتخاب شده بودند. صمد نیکخواه‌بهرامی شانزدهمین پرچم‌دار در بازی‌های المپیک به حساب می‌آید؛ چراکه محمود نامجو دو بار عهده‌دار این مسئولیت بوده است.
پرچم‌داران کاروان ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک به این شرح هستند:
* المپیک ۱۹۴۸ لندن: مصطفی بهارمست (نماینده انجمن ورزشی ارتش)
* المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی: محمود نامجو (وزنه‌برداری)
* المپیک ۱۹۵۶ ملبورن: محمود نامجو (وزنه‌برداری)
* المپیک ۱۹۶۰ رم: جعفر سلماسی (وزنه‌برداری)
* المپیک ۱۹۶۴ توکیو: نصرت‌الله شاهمیر (رئیس فدراسیون شنا)
* المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی: ابوالفضل انوری (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۷۲ مونیخ: عبدالله موحد (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۷۶ مونترال: مسلم اسکندرفیلابی (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۸۸ سئول: حسن زاهدی (تکواندو)
* المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا: علیرضا سلیمانی (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: لیدا فریمان (تیراندازی)
* المپیک ۲۰۰۰ سیدنی: امیررضا خادم (کشتی آزاد)
* المپیک ۲۰۰۸ آتن: آرش میراسماعیلی (جودو)
* المپیک ۲۰۰۸ پکن: هما حسینی (قایقرانی)
* المپیک ۲۰۱۲ لندن: علی مظاهری (بوکس)
* المپیک ۲۰۱۱۶ ریو: زهرا نعمتی (تیروکمان)
*المپیک ٢٠٢٠ توکیو: صمد نیکخواه‌بهرامی (بسکتبال)
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها