|

مجیدرضا حریری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین:

چین درخواست آمریکا مبنی بر توقف واردات نفت ایران را رد کرد

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: سخنگوی دولت چین، پاسخ آمریکا را به طور رسمی داده و گفته است که ما هیچ محدودیتی را مبنی بر تحریم‌های یکجانبه‌ علیه ایران نمی‌پذیریم.

چین درخواست آمریکا مبنی بر توقف واردات نفت ایران را رد کرد
به گزارش ایلنا، مجیدرضا حریری در مورد درخواست آمریکا از چین مبنی بر توقف خرید نفت از ایران و واکنش پکن اظهار کرد: اروپا و آمریکا و به خصوص آمریکا از چین درخواست کرده‌اند که واردات نفت خود را از ایران متوقف کند؛ نکته مهم این است که پیش از آن که این تقاضای آمریکا مطرح شود، شاهد هستیم که در ایران عده‌ای خبرهایی مبنی بر کاهش فروش نفت ایران به چین را منتشر کردند این موضوع نشان می‌دهد که باید روی انتشار چنین اخباری دقت شود.

به گزارش ایلنا، وی افزود: به فاصله چند روز که در ایران چنین مسئله‌ای مطرح شد که چین از ایران نفت نمی‌خرد یا به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و به روزی ۱۰۰۰ بشکه رسیده، می‌بینیم که آمریکا هم چنین تقاضایی را از چین می‌کند. بنابراین نهادهای داخلی و اتاق‌های بازرگانی باید در اخباری که منتشر می‌کنند دقت کنند که با آمریکا همسو نباشد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خبر داد: سخنگوی دولت چین، پاسخ آمریکا را به طور رسمی داده و گفته است که ما هیچ محدودیتی را مبنی بر تحریم‌های یکجانبه‌ علیه ایران نمی‌پذیریم. این پاسخ سه روز پیش داده شده و در رسانه‌های چینی منتشر شده است. اعلام وزارت خارجه و سخنگوی دولت چین مبنی بر این بوده است که روابط ایران و چین مبنی بر همکاری متقابل است.

وی در ادامه اضافه کرد: صادرات نفت ایران به چین جزو موضوعات تحریمی است، اگر هم ما به چین صادراتی انجام می‌دهیم قطعا توسط راه‌هایی که معروف به «دور زدن تحریم» هستند انجام می‌شود، کسی هم از جزییات آن اطلاع ندارد. آنچه که مهم است این است که دولت چین به طور رسمی اعلام می‌کند که ما تحریم‌های یکجانبه از جمله تحریم‌های نفتی را قبول نداریم. اما اینکه آیا نفت می‌خرند، چه مقدار می‌خرد یا از چه طریقی می‌خرند جزو اطلاعات محرمانه است که منتشر نمی‌شود.

حریری در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر غیررسمی درخواست آمریکا بر مراودات تجاری ایران و چین گفت: باید توجه داشت که چین به طور رسمی درخواست آمریکا را رد کرده است، این درخواست آمریکا هیچ تاثیری روی رابطه تجاری ما با چین نخواهد داشت.

رویترز به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی گزارش داده که ایالات متحده از چین در مورد واردات نفت خام از ایران درخواست کرده تا واردات نفت خود را از ایران متوقف کند. یک منبع آمریکایی به رویترز گفت است ما از خریدهای نفتی شرکت‌های چینی از ایران آگاه هستیم. ما از ابزارهای تحریمی خود در پاسخ به دورزدن تحریم‌های ایران‌، استفاده کرده‌ایم و ادامه هم خواهیم داد. با این حال، در مورد سیاست ایران و چینی‌ها به صورت دیپلماتیک به این موضوع پرداخته‌ایم و فکر می‌کنیم این راه موثری برای رفع نگرانی‌های ما است.


 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها