|

جایزه نوبل اقتصاد به ۳ آمریکایی رسید

نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۱ به ۳ اقتصاددان آمریکایی به نام‌های دیوید کارد، جاشا انگریست و گایدو ایمبنس رسید.

جایزه نوبل اقتصاد به ۳ آمریکایی رسید
به گزارش فارس، نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۱ به ۳ اقتصاددان آمریکایی به نام‌های دیوید کارد، جاشا انگریست و گایدو ایمبنس رسید.

جایزه علوم اقتصادی نوبل دقایقی پیش به ۳ آمریکایی به نام های نام‌های دیوید کارد، برای « به دلیل مشارکت تجربی وی در اقتصاد کار» از دانشگاه کالیفرنیا، جاشا انگریست و گایدو ایمبنس برای « به دلیل مشارکت روش شناختی آنها در تجزیه و تحلیل روابط عللی» از دانشگاه های استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه کمریج اعطا شد.

روند اعطای جایزه نوبل اقتصاد در هر سال به این ترتیب است که ابتدا متقاضیان جایزه نوبل در کمیته نوبل آکادمی علمی رویال سوئد ثبت نام می‌کنند و کمیته نوبل مسئول انتخاب کاندیداها از بین تمامی ثبت نام شوندگان است.

برنده یا برندگان نهایی جایزه نوبل اقتصاد با رای‌گیری اعضای کمیته نوبل انتخاب خواهند شد. تا سال ۲۰۱۶، به جز ۷ درصد برندگان این جایزه، باقی از آمریکای شمالی یا اروپای غربی بوده‌اند و تاکنون دو زن یکی در سال ۲۰۰۹ و یکی در سال ۲۰۱۹ برندهٔ این جایزه شدند.

کمیته نوبل اقتصاد از سوی بانک سوئد اولین بار در سال ۱۹۶۸ نهادینه شد و اولین جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۹ به «رنجر فریچ» و «جان تینبرگن» به خاطر توسعه و کاربردی کردن مدلهای پویا در تحلیلهای اقتصادی داده شد.

از سال ۱۹۶۹ تا سال گذشته میلادی (۲۰۲۰)، ۵۲ جایزه نوبل علوم اقتصادی به ۸۶ فرد برگزیده اعطا شده است. تاکنون ۲۵ جایزه نوبل تنها به یک فرد اختصاص یافته است. جوان‌ترین فرد دریافت‌کننده نوبل ۴۶ سال و پیرترین ۹۰ سال سن داشته است. متوسط سن دریافت‌کنندگان جایزه نوبل نیز ۶۷ سال بوده است.

جایزه نوبل سال گذشته به ۲ اقتصاددان به نام های «پل میلگرام» و «رابرت ویلسون» از دانشگاه استنفورد آمریکا برای «بهبود نظریه حراج و خلق قالب های جدید حراج» اختصاص یافت.

سال ۲۰۱۳ یکی از کاندیداهای دریافت این جایزه؛ محمد هاشم پسران اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا بود؛ وی برای تحقیقات در «معیارهای اقتصاد سنجی در سری زمانی» به عنوان یکی از نامزدهای دریافت این جایزه در سال جاری معرفی شده بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها