|

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی برای سومین ماه متوالی

فائو اعلام کرد: قیمت جهانی مواد غذایی تحت تاثیر افزایش قیمت غلات و روغنهای گیاهی، در اکتبر برای سومین ماه متوالی به رکورد بالای جدیدی در ۱۰ سال اخیر صعود کرد.

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی برای سومین ماه متوالی
به گزارش ایسنا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی تحت تاثیر افزایش قیمت غلات و روغنهای گیاهی، در اکتبر برای سومین ماه متوالی به رکورد بالای جدیدی در ۱۰ سال اخیر صعود کرد.

شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در اکتبر به ۱۳۳.۲ واحد در مقایسه با ۱۲۹.۲ واحد بازبینی شده برای سپتامبر افزایش پیدا کرد که بالاترین رکورد از ژوئیه سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود. شاخص سپتامبر پیش از این ۱۲۹.۲ واحد اعلام شده بود. قیمت‌ها بر مبنای سالانه در اکتبر ۳۱.۳ درصد افزایش داشت.

قیمت کالاهای کشاورزی سال گذشته تحت تاثیر برداشت کمتر و تقاضای قوی به میزان چشمگیری افزایش یافت.

شاخص قیمت غلات فائو در اکتبر نسبت به ماه پیش از آن ۳.۲ درصد رشد کرد که ناشی از رشد پنج درصدی قیمت گندم بود که برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین رکورد از نوامبر سال ۲۰۱۲ رسید. فائو درباره گندم گفت: محدودیت عرضه در بازارهای جهانی به دلیل برداشت کمتر در کشورهای صادرکننده بزرگ به خصوص کانادا، فدراسیون روسیه و آمریکا، همچنان قیمتها را تحت فشار صعودی قرار داده است. بهای معاملات گندم در نوامبر به رکورد جدیدی افزایش پیدا کرد. قیمتهای گندم در آمریکا در بالاترین حد از سال ۲۰۱۲ ایستاد و بهای معاملات ماه آتی پاریس هم به رکورد بالایی صعود کرد.

شاخص قیمت روغن‌های گیاهی فائو در اکتبر تحت تاثیر قیمت بالای روغن پالم به دلیل کمبود کارگر در مالزی، بر مبنای ماهانه ۹.۶ درصد رشد کرد.

در مقابل شاخص قیمت شکر فائو در اکتبر ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به روند رشدی که در شش ماه گذشته داد، پایان بخشید.

فائو پیش بینی کرد تولید غلات جهان در سال ۲۰۲۱ به دو میلیارد و ۷۹۳ میلیون تن می‌رسد که در مقایسه با دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن برآورد ماه پیش این سازمان اندکی کمتر بود. برآورد پایین‌تر فائو منعکس کننده کاهش برآورد تولید گندم ایران، ترکیه و آمریکا بود که پیش بینی افزایش تولید مناطق دیگر را تحت الشعاع قرار داد. تولید جهانی غلات که از سوی فائو برآورد شده است، همچنان رکورد بالایی محسوب می شود اما پایینتر از تقاضا بوده و به کاهش سطح ذخایر غلات منتهی می شود.

بر اساس گزارش رویترز، پیش بینی افزایش تجارت جهانی غلات به رکورد جدید به دلیل تجارت بیشتر گندم، باعث شده است تقاضا تقویت شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها