|

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد:

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گندم و دارو تا پایان سال

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گندم و دارو را تا پایان سال قطعی اعلام کرده است.

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گندم و دارو تا پایان سال

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر در دستور کار امروز مجلس در جمع خبرنگاران بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس به دولت تا سقف هشت میلیارد دلار اجازه داد که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، میعانات و فرآورده‌ها را با قیمت کمتر از ای تی اس (سامانه جامع الکترونیک) به فروش برساند و در اختیار واردکننده‌های نهاده‌های دامی، دارو و گندم قرار دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس آمار دولت این هشت میلیارد دلار تمام شده و دولت در این لایحه تقاضا کرده تا ۴.۶ میلیارد دلار دیگر مجلس شورای اسلامی به دولت مجوز دهد تا پایان سال با ارز ترجیحی برای تامین دارو، گندم و نهاده‌های دامی تخصیص دهد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس بخش دوم این لایحه دولت درخواست کرده تا ۲۷ میلیارد تومان به دولت مجوز داده شود که از محل‌های دیگر صرف اعطای یارانه به مردم کند. براساس محاسبات انجام شده این یارانه حدود ۱۰۰ هزار تومان بوده و برای دهک‌های پایین کمی بیشتر و برای دهک‌های بالا کمی کمتر است. این ۱۰۰ هزار تومان به یارانه ۴۵ هزار تومانی اضافه می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت معتقد است ۴.۶ میلیارد دلار را که به سقف هشت میلیارد دلار اضافه می‌کند صرف تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گندم و دارو تا آخر سال خواهد شد اما در خصوص نهاده‌های دامی دولت باید تصمیم بگیرد که ارز ترجیحی را کم کند یا خیر. اگر این اتفاق بیفتد از محل ۲۷ میلیارد تومان به صورت یارانه نقدی به مردم کمک می‌شود تا برخی از هزینه‌ها جبران گردد.

وی در پایان بیان کرد: از نظر ما برای تخصیص ۲۷ میلیارد تومان دولت نیازی به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد. اما در بخش اول مجوز مجلس لازم است. نمایندگان مجلس در جلسه امروز دو فوریت این لایحه را در دستور کار داشته و در صورت موافقت با آن در دستور کار جلسه علنی بعدی مجلس قرار می‌گیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها