|

مذاکرات وین نوسان در بازارها را افزایش داده است

دلار برمی‌گردد؟

بازارهای ایران و در حالت کلی شرایط کنونی اقتصاد ایران روزهای پرنوسان و کم‌ثباتی را طی می‌کند؛ حالا یک چشم تحلیلگران این بازارها به وین و مذاکرات پرخبر بازگشت به برجام است و چشمی دیگر به بودجه سال ۱۴۰۱.

دلار برمی‌گردد؟

به گزارش روزنامه شرق، بازارهای ایران و در حالت کلی شرایط کنونی اقتصاد ایران روزهای پرنوسان و کم‌ثباتی را طی می‌کند؛ حالا یک چشم تحلیلگران این بازارها به وین و مذاکرات پرخبر بازگشت به برجام است و چشمی دیگر به بودجه سال ۱۴۰۱. در کنار این دو عامل تأثیرگذار البته بحث تصمیمات روزانه مسئولان و همچنین خبرهای درِ گوشی هم به این بی‌اثباتی افزوده و همین متغیرها حتی مجموعه‌ای از تفاوت در نظر کارشناسان را هم به همراه داشته است. در تازه‌ترین خبرها و در روزهایی که بورس ایران افت‌های شدید را طی می‌کند و هر روز قرمزتر از دیروز است، به نظر می‌آید بازار ارز کمی متعادل شده و حالا قیمت دلار رو به پایین شده است. این شرایط در حالی است که قیمت دلار که هفته گذشته و به‌ دنبال آنچه دولتی‌ها جوسازی‌ها در بازار ارز هرات و سلیمانیه می‌خوانند، شیب صعودی به خود گرفته بود.


در این روزها البته بانک مرکزی برنامه‌های تازه‌ای را مطرح کرد و از سوی دستگاه قضا هم اعلام شد که با اخلا‌لگران این بازار برخورد سریع شده و شاید به همین دلایل حالا دلار از ۳۰ هزار تومان برگشته و در کف کانال ۲۹ هزار تومانی معامله می‌شود.
همین دیروز خبرگزاری رسمی دولت درباره شرایط کنونی بازار ارز در تحلیلی نوشت که «ازسرگیری مذاکرات وین با افزایش قیمت ارز در بازار ایران همراه شد. هرچند چهارراه استانبول تا میدان فردوسی در همان روزهای رشد قیمت نیز خالی از مشتریان واقعی بود اما اخلالگران بازار ارز تلاش می‌کردند علاوه بر ایجاد جو منفی در مذاکرات، سوداگری در بازار دلار را نیز از دست ندهند. با این‌ حال معامله دلار بالای ۳۰ هزار تومان فقط روی کاغذ بود و مشتری پیدا نمی‌شد که بتواند دلار را به این قیمت بخرد یا بفروشد. با وجود این موضوع دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های فردایی حتی به ۳۱ هزار تومان هم رسید. دلالان بازار ارز در این مدت برای کسب سود بیشتر به اعلام نرخ‌های غیرواقعی در بازار سلیمانیه و هرات یا قیمت فردایی روی آوردند. در این بازارها قیمت هر دلار حتی به رقم بیش از ۳۱ هزار تومان هم رسید و این افزایش نرخ موجب التهاب بازار ارز شد». این خبرگزاری که سیاست‌های دولت را تبلیغ می‌کند مدعی شده که «با اقدامات بانک مرکزی، این روند ادامه‌دار نشد و اواخر هفته گذشته بود که خبر دستگیری پنج اخلالگر بازار ارز منتشر شد. بعد از آن بانک مرکزی عرضه ارز خدماتی به متقاضیان را آغاز کرد. برای کنترل بهتر بازار، فروش ارز منوط به ارائه اسناد مربوط به صرافی‌های بانکی شد. رئیس کل بانک مرکزی هم برای رصد شرایط بازار ارز راهی میدان فردوسی شد که حضور او در میدان فردوسی باعث آرامش در بازار شد». حالا ایرنا در تازه‌ترین گزارش مدعی شده که ظهر دیروز، قیمت دلار به زیر ۲۹ هزار تومان رسیده و بسیاری از دلالان معتقدند ریزش قیمت‌ها در روزهای آینده ادامه خواهد داشت. مشابه این توضیح و تحلیل را هم البته کارشناسان یا تحلیلگران دیگری هم مطرح کرده‌اند که برای صحت‌سنجی راهی جز گذر زمان وجود ندارد.


قرمزپوشی مداوم بورس


اگرچه به نظر می‌آید بازار ارز کمی آرام گرفته و روند کاهشی پیدا کرده اما در بازار سرمایه شرایط متفاوتی در جریان است و همچنان بر ضرر سهام‌داران حقیقی افزوده می‌شود. تداوم افت شاخص بورس دیروز هم ادامه پیدا کرد و شاخص کل بازار بورس با ۲۵‌هزار‌و ۲۴۹ واحد کاهش، در جایگاه یک‌میلیون‌و ۲۹۵ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از پنج‌میلیارد‌و ۱۳۱ میلیون سهم، حق‌ تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰‌هزار‌و ۳۴۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. دیروز همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با شش‌هزار‌و ۴۱۹ واحد کاهش به ۳۴۹ هزار و ۱۹۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار‌هزار‌و ۳۸ واحد افت به ۲۱۹‌هزار‌و ۶۴۷ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۲‌هزار‌و ۲۴۶ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۹‌هزار‌و ۷۱ واحد کاهش داشتند.


علاوه‌بر‌این در بین همه نمادها، گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۲۲ واحد، بورس کالای ایران (کالا) با ۴۳ واحد، معدنی املاح ایران (شاملا) با ۳۵ واحد، پاکسان (شپاکسا) با ۲۲ واحد، داروسازی روز دارو (دروز) با ۱۷ واحد و سیمان بجنورد (سبجنو) با ۱۶ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با دو‌هزار‌و ۴۱۶ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با هزار‌و ۸۲۴ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با هزار‌و ۴۹۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) با هزار‌و ۳۱۳ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با هزار‌و ۱۴۱ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با هزار‌و ۳۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۹۳۲ واحد و توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۶۹۲ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. دیروز نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، ایران‌خودرو (خودرو)، گروه دارویی برکت (برکت)، بورس کالای ایران (کالا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و سایپا (خساپا) در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.


دیروز شاخص فرابورس هم بیش از ۲۶۷ واحد کاهش داشت و روی کانال ۱۸‌هزار‌و ۶۶۳ واحد ثابت ماند.


کاهش قیمت دلار و کاهش مداوم شاخص بورس در حالی است که در این روزها طلا و سکه هم روند کاهشی به خود گرفتند هرچند مهم‌ترین شاخصه بازارها در این روزها نوسان است و ممکن است هر لحظه این روند به شیوه دیگری پیش برود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها