|

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد:

کاهش تورم نقطه به نقطه در ۳ ماه متوالی

وزیر اقتصاد گفت: با مراقب‌های صورت گرفته از سوی دولت، سه ماه پیاپی است که تورم نقطه به نقطه در روند کاهشی قرار گرفته است

کاهش تورم نقطه به نقطه در ۳ ماه متوالی

به گزارش ایسنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تاکنون ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شدند که برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آن‌ها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش ارزی داشته است و ۶۰۰ نفر از این افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند.

احسان خاندوزی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در دو ماهه ابتدایی آغاز فعالیت‌های دولت سیزدهم موفق شدیم تا برنامه اصلاح اقتصادی را تحت عنوان نقشه راه غیرتورمی آماده کنیم و بلافاصله در دستور کار و اجرا قرار دهیم. شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی، کاهش استقراض از بانک مرکزی، معرفی ابر بدهکاران بانکی، تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، اتصال سامانه‌های تجاری به یکدیگر، فروش اموال بدون استفاده دولت از جمله موارد در نقشه راه برای انضباط بخشی به اقتصاد است.

وی افزود: ما بودجه سال جاری را با ۵۰ درصد کسری تحویل گرفتیم که تمام امکانات اعم از برداشت از تنخواه و انتشار اوراق در نیمه اول امسال استفاده شده بود که بدین منظور خط قرمزهایی چون برداشت از بانک مرکزی و تامین کسری بودجه با کمترین فشار به قدرت خرید مردم از طریق فروش اموال مازاد دولت تعیین کردیم. در کل این دوره معادل ۵۹ هزار میلیارد تومان اوراق نقدی توسط دولت منتشر و به میزان ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز بابت اوراق قبلی به بازار و مردم برگردانده شد که درآمد دولت از محل انتشار اوراق منفی ۱۱ هزار میلیارد تومان است.

کاهش تورم نقطه به نقطه در ۳ ماه متوالی

وزیر اقتصاد ادامه داد: با مراقب‌های صورت گرفته از سوی دولت، سه ماه پیاپی است که تورم نقطه به نقطه در روند کاهشی قرار گرفته است و اگر بانک مرکزی با نظارت بر خلق پول توسط بانک‌ها، موتور دیگر رشد تورم را کنترل کند و موانعی خوبی برای فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای طلا، ارز، مسکن و ... تعبیه شود، امیدوارم شیب کاهشی تورم نقطه به نقطه در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

شتاب افزایش قیمت‌ها گرفته شده است


خاندوزی با بیان اینکه شتاب افزایش قیمت‌ها گرفته شده است، گفت: در نقشه راه وزارت اقتصاد ثبات اقتصاد کلان و کنترل تورم اولویت دارد. در شرایط کسری بودجه دو راه برای تامین مالی وجود دارد که یکی استقراض از بانک مرکزی و دیگری استقراض از بانک‌ها، مردم و بیمه‌هاست که در دنیا بانک‌ها، نهادهای مالی و بیمه‌ها سهم بالایی از اوراق دولت را در پرتفوی خود نگهداری می‌کنند. در کشور ما بانک‌ها ۳ درصد پرتفوی خود را اوراق دولت نگهداری می‌کنند که بسیاری از بانک‌ها این مقدار را تکمیل نمی‌کند. اگر بانک مرکزی همزمان با سیاست‌های کسری بودجه دولت، نرخ بهره بین بانکی را با عملیات بازار باز کنترل کند، هیچگونه مشکلی در بخش‌های مختلف اقتصادی رخ نخواهد داد.

تزریق دولت به بازار سرمایه بیش از برداشت

وزیر با اعلام اینکه دولت بیش از آنکه از بازار سرمایه مبلغی دریافت کرده باشد، به این بازار منابع تزریق کرده است، بیان کرد: در حال حاضر احصا خوبی درباره اموال مازاد دولت در شهرهای مختلف صورت گرفته و به دست خزانه داری رسیده است که در ماه‌های آینده بااستفاده از مکانیسم‌های الکترونیکی و شفاف درآمدهایی در این زمینه داشته باشیم و این درآمدها صرف امور جاری دولت نمی‌شود بلکه صرف سرمایه‌گذاری در استان‌های مربوط به آن ملک دولت می‌شود.

ارز ۴۲۰۰ دارو و گندم حذف نمی‌شود


وی افزود: حذف ارز ترجیحی به صورت تدریجی صورت خواهد گرفت و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و گندم ادامه پیدا می‌کند زیرا، قرار است تا حذف این ارز از اقتصاد بدون ایجاد شوک و در شرایط باثبات اقتصادی رخ دهد که تاثیرات منفی این امر به حداقل برسد.

خاندوزی ادامه داد: در ۱۰۰ روز عملکرد دولت، پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسهیل شد که در حال حاضر ورود شرکت‌ها به بورس طی سه هفته انجام می‌شود و افزایش سرمایه برای شرکت‌ها نیز طی ۳ تا ۴ روز صورت می‌گیرد. همچنین، در این مدت اولین شرکت پروژه کشور وارد بورس شود و پذیره نویسی آن نیز صورت گرفت و از اولین صندوق اهرمی در بازار سرمایه نیز به زودی رونمایی خواهد شد. علاوه براین، نماد یکی از بزرگترین شرکت حمل و نقلی کشور وارد بورس شد.

جزئیات بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه

وی با بیان اینکه شفافیت‌های خوبی در زمینه نظارت بر بازار سرمایه صورت خواهد گرفت، بیان کرد که وضعیت فعلی نامناسب بازار سرمایه ناشی از انتظارات نسبت به آینده است زیرا، فعالان این بازار نمی‌دانند که سیاستگذار درباره یک متغیر اقتصادی در ماه‌های آینده چه تصمیمی می‌گیرد. برای پیش بینی پذیر کردن اقتصاد برای اولین بار در طول پانزده سال اخیر، نرخ مالیات شرکت‌ها کاهش پیدا کرد و حمایت‌های ویژه‌ای برای صندوق تثبیت بازار سرمایه در لایحه بودجه سال آینده درنظر گرفته شده است.

وزیر اقتصاد درباره بسته ۱۰ بندی برای حمایت از بازار سرمایه گفت: جزئیات این بسته همین هفته بعد از تصویب ستاد اقتصادی اعلام می شود که در آن اتفاقی در مورد فرمول معادن رخ نداده و همان روال قبل است و فرمول محاسبه تغییر نمی‌کند. در مورد نرخ خوراک و سوخت، فرمول، فرمول معیوبی است اما فارغ از بحث کارشناسی بنا شد سقف مشخصی برای خوراک و سوخت گاز مشخص شود.

بانک مرکزی تنهایی نمی‌تواند تقاضاهای ارزی را کنترل کند

خاندوزی درباره بازار ارز بیان کرد: ورود منابع ارزی به کشور وضعیت مناسبی دارد به گونه‌ای که در هشت ماهه امسال معادل کل سال گذشته منابع ارزی در دسترس قرار گرفته که چشم‌انداز بازار ارز جذاب است که در کنار آن باید تقاضاهای ارزی نیز کنترل شود که بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند این تقاضاها را کنترل کند. یکی از اقدامات دولت برای کنترل تقاضا در بازار ارز اخذ مالیات از خرید و فروش ارز است که تاکنون ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شدند که برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آن‌ها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش ارزی داشته است. ۶۰۰ نفر از این افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند.

وی ادامه داد: بسیاری از بانک‌ها اسامی ابربدهکاران خود را منتشر کرده‌اند، ولی برخی بانک‌ها در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. اگر بانکی نسخه‌ای از قراردادهای خود با مشتریان را تحویل مشتری ندهد، مردم می‌توانند در سامانه مربوطه شکایت کنند و بازرسان ذیربط طی ۷۲ ساعت رسیدگی خواهند کرد.

وزیر اقتصاد در آخر از رونمایی ۱۰۰ مجوز کسب‌وکار به صورت اعلامی از اول بهمن ماه خبر داد و گفت: تا اول بهمن ماه صدور ۸۰ درصد مجوزها تسهیل و به صورت شفاف خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها