|

کاهش ۳۷ درصدی ذخایر آبی در سال جاری

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: ذخایر آبی کشور در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل، حدود ۳۷ درصد کمتر شده است.

کاهش ۳۷ درصدی ذخایر آبی در سال جاری

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: ذخایر آبی کشور در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل، حدود ۳۷ درصد کمتر شده و بارندگی‌ها هم ۴۰ درصد کاهش یافته است.

سیدحسن رضوی شامگاه یکشنبه در حاشیه بازدید از سد ژاوه سنندج اظهار داشت: میزان بارش‌ها در سال آبی جاری در استان‌های مختلف، فرق دارد اما در مجموع از ابتدای پاییز تا ۲۵ آذر نسبت به مدت مشابه پارسال نزدیک به ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی به بارش‌های خوب اخیر در ۲۰ استان کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در زمستان امسال بارندگی نرمالی خواهیم داشت ولی با توجه به شرایط سال قبل که خشکسالی بوده و پاییز امسال با ۳۷ درصد کاهش ذخایر آبی مواجه بودیم، در مجموع سال جاری از نظر منابع آبی شرایط مطلوب و ایده‌آلی نداریم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یادآور شد: با تدابیر اتخاذ شده و با توجه به اقداماتی که براساس تجارب خشکسالی سال های قبل صورت گرفته، به نحوی هماهنگی شده که در سال ۱۴۰۱ کمترین مشکل را در بخش آب و برق برای مردم داشته باشیم.

رضوی همچنین با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر اولویت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، اضافه کرد: بر اساس تصمیم دولت، تا زمانی که پروژه‌های در دست اجرا و نیمه‌تمام به بهره‌برداری نرسد، طرح‌های جدید تعریف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سیاست دولت اتمام پروژه‌های با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت در کمترین زمان است، ادامه داد: شرکت آب و نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای طی برنامه‌ای در سال جاری و سال آینده حدود ۱۵ سد را به بهره‌برداری می‌رساند.

سد ژاوه در ۳۹ کیلومتری جنوب غربی سنندج (مسیر سنندج - کامیاران) واقع شده است که کار احداث این سد بر روی رودخانه "گاورود" (ژاوه‌رو) در سال ۱۳۸۸ شروع شد و ساختمان آن در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید.

با بهره‌برداری از این سد، ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایاب و دشت‌های دهگلان و قروه به آبی تبدیل خواهد شد البته کار آبگیری آن به دلیل در دست اجرا بودن پروژه ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج تاکنون انجام نشده است و بر اساس گفته مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، سد ژاوه و تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها