|

حذف ارز ترجیحی به صورت مشروط

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ از حذف مشروط ارز ترجیحی در لایحه بودجه خبر داد.

حذف ارز ترجیحی به صورت مشروط

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ از حذف مشروط ارز ترجیحی در لایحه بودجه خبر داد و گفت: معنای حذف مشروط این است که دولت تضمین دهد که اقلام پرمصرف را با قیمت ثابت و بدون تغییر به دست مردم برساند.

رحیم زارع نماینده مردم آباده و سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 در جلسه علنی امروز ( یکشنبه 19 دی ماه) پارلمان و در دفاع پایانی از کلیات لایحه بودجه سال آینده با بیان اینکه حجم نقدینگی فعلی در کشور هر زمان بخواهد می‌تواند در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور یک طوفان مخرب ایجاد کند، گفت: دولت تلاش کرده است تا در لایحه بودجه 1401 حدود 3400 هزار میلیارد تومان را از حوزه‌های مختلف تامین کند تا این میزان از نقدینگی به سمت تولید هدایت شود و این تصمیم برای نخستین بار اتخاذ شده است.

وی همچنین از حذف مشروط ارز ترجیحی در لایحه بودجه خبر داد و گفت: معنای حذف مشروط این است که دولت تضمین دهد که اقلام پرمصرف را با قیمت ثابت و بدون تغییر به دست مردم برساند و نرم‌افزار آن هم در کمیسیون تلفیق طراحی شده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: ما با پرداخت یارانه نقدی کور موافق نیستیم و در کمیسیون تلفیق هم بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که یارانه حاصل از ارز ترجیحی به صورت هوشمند به دست مردم برساند.

زارع در ادامه به کاهش کسری بودجه در لایحه دولت اشاره کرد و افزود: کسری تراز عملیاتی بودجه از 464 هزار میلیارد تومان در بودجه سال جاری به 300 هزار میلیارد تومان در بودجه 1401 کاهش یافته که این یک حسن است و همه هم می‌دانیم که در یک سال امکان صفر شدن کسری بودجه وجود ندارد.

وی به اختصاص 15 هزار میلیارد تومان قیر رایگان برای دستگاه‌های اجرایی جهت اجرای پروژه‌های عمرانی در لایحه دولت اشاره کرد و گفت: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای پالایشگاه‌ها ظرفیت 300 هزار بشکه در روز فراهم می‌شود و 300 هزار میلیارد تومان نیز برای طرح‌های بهینه‌سازی سوخت پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 106 هزار میلیارد تومان نیز یارانه دارو و گندم در سال آینده در نظر گرفته شده و در رابطه با حقوق و دستمزدها 600 هزار میلیارد تومان باید حقوق پرداخت شود و دولت برای 1401 باید 180 هزار میلیارد تومان نیز از بدهی‌های سال‌های قبل را تسویه کند که کار سنگینی است و راه‌هایی برای آن پیش‌بینی شده است.

زارع تصریح کرد: در شرایطی دولت این بودجه را آورده است که اگر گزارش صندوق بین‌الملل پول درباره شاخص‌های کلان اقتصادی‌مان را مطالعه کنیم متوجه می‌شویم که شاهکار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاحات مدنظر نمایندگان حتما در کمیسیون تلفیق لحاظ می‌شود، اظهار داشت: دولت در وضعیتی قرار دارد که این بودجه هم سیاسی است و هم اقتصادی، لذا نمایندگان به کلیات بودجه رأی بدهند تا جزئیات آن با نظر مجلس اصلاح شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها