|

تحول در صنعت خودروسازی با اجرای برنامه ۲ ساله

وزیر صمت گفت: برنامه کلی وزارت صمت آن است که در سال ۱۴۰۱ ساختار صنعت خودرو و روابط بین قطعه ساز و خودروساز اصلاح شود.

تحول در صنعت خودروسازی با اجرای برنامه ۲ ساله
وزیر صمت گفت: برنامه کلی وزارت صمت آن است که در سال ۱۴۰۱ ساختار صنعت خودرو و روابط بین قطعه ساز و خودروساز اصلاح شود.

وزیر صمت با با بیان اینکه ۹ پروژه‌ تحولی برای صنعت خودرو سازی تدوین شده است، بیان داشت: برنامه کلی وزارت صمت آن است که در سال ۱۴۰۱ ساختار صنعت خودرو و روابط بین قطعه ساز و خودروساز اصلاح شود.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، وضعیت فعلی صنعت خودرو را همراه با مشکلات عدیده دانست و افزود: در صنعت خودرو کارهای زیادی شده و موفقیت ها و پیشرفت های خوبی داشته‌ایم اما نتیجه کار مورد رضایت عموم مردم و مشتری این صنعت نبوده است.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های صنعت خودرو خاطرنشان کرد: یک خودرو بیش از دو هزار قطعه را داراست و روزانه به میزان چهار هزار خودرو در کشور تولید می‌شود؛ ما هیچ صنعتی نداریم که شرایط مشابهی داشته باشد و انبوهی از پیچیدگی های مدیریتی، اقتصادی و فنآوری را شامل شود.

وزیر صمت به پروژه اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه در قالب پروژه‌های تحولی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های فوری و کوتاه مدت در کمتر از ۱ ماه قیمت سیمان را به قیمت قبل از افزایش قیمت‌ها رساندیم و حتی وقتی وعده کاهش قیمت سیمان را در مجلس دادیم، خیلی ها باور نمی‌کردند اما در عرض یک ماه این وعده محقق شد؛ در پروژه‌هایی نظیر تنظیم بازار سیمان و فولاد در کوتاه ترین زمان ممکن بر موضوع مسلط شدیم چون اشراف دقیقی پیدا کردیم اما این موضوع با شرایط صنعت خودروسازی کاملاً متفاوت است.

فاطمی امین افزود: برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ و رتبه اول اقتصادی منطقه باید در یکی از پنج صنعت سرآمد که یکی از آنها خودروسازی است، حرف برای گفتن داشته باشیم؛ ظرفیت‌های فعلی و رویکردهایی که در افق های آینده کشور دیده‌ایم به همراه حجم گسترده اشتغال در صنعت خودروسازی، اهمیت و ضرورت تحول در آن را یادآور می شود.

وی با بیان اینکه ۹ پروژه‌ تحولی برای صنعت خودرو سازی تدوین کرده و در حال اجرا داریم، تأکید کرد: خودرو در حالت کامل یک پروژه دو ساله است که البته به معنی عدم تحرک تا دو سال آینده نیست و نتایج بسیاری از اقدامات و برنامه‌ها همین امسال و سال آینده قابل لمس خواهد بود اما برای رسیدن به نقطه مطلوب و افتخار نسبت به این صنعت، طی دو سال برنامه‌های تحولی را به طول کامل اجرا و شاهد تحولات گسترده در آن خواهیم بود.

وزیر صمت با بیان اینکه در کشور ظرفیت و زیرساخت لازم برای تولید یک میلیون و ششصد تا یک میلیون و هشتصد هزار خودرو در سال وجود دارد، بیان داشت: برنامه کلی وزارت صمت آن است که در سال ۱۴۰۱ ساختار صنعت خودرو و روابط بین قطعه ساز و خودروساز اصلاح شده و این صنعت آماده باشد تا با سرمایه گذاری‌های جدید در سال ۱۴۰۲، حجم تولید وعده داده شده در ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ محقق شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به الزامات برنامه تحولی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت سوخت متناسب با استاندارد آلایندگی، ثبات نسبی نرخ ارز و قیمت نهاده‌ها، توسعه صنایع بالادستی شامل فلزات، پلیمرها و تجهیزات الکترونیکی، توسعه زیرساخت ها در حوزه‌های مورد نیاز مانند انرژی، سوخت و جاده، متناسب با سطح بکارگیری شده در صنعت خودرو، اصلاح نظام تعرفه‌ای قطعات، مجموعه‌های خودرو و خودروی کامل، محدودیت‌ تردد خودروهای فرسوده، افزایش درآمد سرانه خانوار متناسب با رشد اقتصادی ۸ درصد و بهبود توزیع درآمد، تأمین منابع مالی ریالی و ارزی مورد نیاز برای سرمایه گذاری به منظور افزایش ظرفیت‌های تولید، ارتقای فنآوری مورد نیاز در زنجیره خودرو سازی کشور، توسعه ابزارهای مالی و تأمین سرمایه در گردش صنعت خودرو، گسترش تعاملات بین المللی و مشارکت با شرکت‌های خارجی به منظور جذب سرمایه و توسعه فنآوری های نوین و زیرساخت‌های تولید و صادرات از جمله الزامات برنامه تحولی صنعت خودرو می باشد.

وی همچنین مقاصد کلان صنعت خودرو در برنامه تحولی وزارت صمت را شامل تولید خودرو، نسبت صادرات به واردات، عرضه خودروهای جدید، کاهش قیمت تمام شده به قیمت ثابت سال ۱۳۹۹، حداقل ستاره کیفی و تعداد ایراد در هر خودرو به میزان و مقدار کاملا معین عنوان کرد.

فاطمی امین با تأکید بر اینکه از ابتدای دوره مسئولیت در وزارت هیچگاه از تحریم‌ها سخن نگفته و نخواهد گفت، تصریح کرد: تحریم چالش هایی را برای کشور ایجاد می‌کند اما گلوگاه های بسیار دیگری داریم که اثر تحریم در برابر آنها اهمیت کمتری دارد.

وی با اشاره به آمار صادرات ۳۵ میلیارد دلاری کشور در سال گذشته تصریح کرد: امسال با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و شناسایی گلوگاه ها و مانع زدایی از فرآیندها، صادرات کشور به بیش از ۴۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و تا آخر سال به بالای ۴۵ میلیارد دلار می‌رسیم که این آمار رویکرد جدی وزارت صمت در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها را نشان می‌دهد.

وزیر صمت به ابهامات مربوط به حوزه قطعه سازی اشاره کرد و افزود: با تکمیل سامانه جامع تجارت، شفافیت جریان کالا در بسیاری از بخش ها از جمله صنعت خودرو ایجاد خواهد شد.

فاطمی امین با بیان اینکه عرضه برخی خودروها مانند تارا و ویتارا با قیمت تمام شده انجام می شود و بعضی خودروها زیر قیمت تمام شده عرضه می شود که به دلیل شیوه غلط محاسبه قیمت در گذشته بوده است، ادامه داد: در برنامه تحولی خودرو به سمتی حرکت می کنیم که قیمت تمام شده خودرو با قیمت‌های ثابت به میزان ۱۵% کاهش پیدا می‌کند.

وی درخصوص تعمیق ساخت داخل و توسعه پلتفرم های داخلی صنعت خودرو نیز توضیح داد: امروز ۳ پلتفرم به روز تارا، شاهین و ال ۹۰ را در اختیار داریم و البته باید به سمت پلتفرم های جدید تر پیش برویم؛ همچنین طراحی و ساخت موتور ۳ سیلندر توسط یکی از خودروسازها در مرحله تجاری شدن می‌باشد که کاهش مصرف را هم مد نظر قرار داده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع کاهش مصرف سوخت در برنامه تحولی صنعت خودرو اشاره و عنوان کرد: در این برنامه تحولی به موضوع کاهش مصرف سوخت توجه ویژه شده است و زمانبندی سالانه برای کاهش مصرف خودروها به دقت مورد تمرکز قرار گرفته است.

فاطمی امین اظهار داشت: از اواسط سال آینده قرعه کشی خودرو به شدت کاهش پیدا کرد چرا که در برنامه تحولی افزایش میزان تولید متناسب با تقاضا و تقریبا برابر با ‌آن مورد توجه قرار گرفته است و در طول چند ماه گذشته نیز افزایش تولید اتفاق افتاده و میزان افزایش تولید و عرضه به صورت هفتگی کنترل می‌شود.

وزیر صمت به وعده انتشار گزارش عملکرد وزارتخانه در موعد زمانی هر ۳ ماه یک بار اشاره کرد و گفت: گزارش عملکرد ۳ ماهه وزارتخانه منتشر شده و از طریق درگاه‌های ارتباطی وزارت صمت برای عموم قابل دسترس است و در آن به میزان پیشرفت بیش از یکصد پروژه تحولی اشاره شده که هر ۳ ماه یک بار به هنگام و به روز خواهد شد و برای افکار عمومی و رسانه ها قابل رصد و پیگیری خواهد بود.

قطعات خودرو مشمول طرح درج قیمت تولیدکننده

فاطمی امین برنامه ریزی در جهت تولید خودروهای ۴ ستاره و ۵ ستاره در سال ۱۴۰۴ و اجرای پروژه درج قیمت تولید کننده را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بسیاری از کالاها این طرح شروع شده است که در زمینه قطعات خودرو نیز به زودی اجرا خواهد شد.

وزیر صمت با تشریح پروژه اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تأمین و زمانبندی دقیق رویدادهای آن، ادامه داد: شیوه فعلی ارتباط بین خودروساز و قطعه ساز منسوخ شده است؛ امروز شرکت های پیشرفته تولید خودرو با چندین مجموعه ساز وارد تعامل می‌شوند که منجر به کاهش درگیری خودروسازان با تعداد بیشمار قطعه سازان، کنترل کیفیت و تمرکز منابع در طراحی و سرمایه گذاری و توسعه می شود.

وی همچنین با اشاره پروژه راه‌اندازی فرآیند نوسازی ناوگان و ارتقا خدمات پس از فروش، تأکید کرد: در پروژه تحولی بسترسازی و گسترش فنآوری های نوین در حوزه حمل و نقل، برآورد کرده‌ایم که در نیمه اول اردیبهشت ۱۴۰۱ با شهرداری ها جهت خرید حداقل پانصد دستگاه اتوبوس برقی به تفاهم برسیم.

وزیر صمت عنوان داشت: در هفته‌های گذشته با توجه به عدم شفافیت و وجود ابهام در محاسبه قیمت یکی از خودروها، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به سرعت وارد عمل شده و موجب توقف فروش و تحویل آن شد.

وزیر صمت در پایان بر شفافیت و زمانبندی دقیق پروژه های تحولی وزارت صمت تأکید و عنوان کرد: این سطح کم نظیر شفافیت در برنامه ریزی و زمانبندی هم منجر به تمرکز مدیریتی می شود و هم امکان نظارت افکار عمومی و رسانه ها را فراهم می نماید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها