|

آمریکا در انتظار نتیجه نهایی

بهبود موقعیت بایدن در پنسیلوانیا

نتیجه رای گیری در انتخابات هنوز قطعی نشده است.

بهبود موقعیت بایدن در پنسیلوانیا

به گزارش بی‌بی‌سی، با ادامه شمارش آرای غیابی در ایالت پنسیلوانیا، جو بایدن نامزد حزب دمکرات در انتخابات آمریکا روز جمعه در این ایالت پیش افتاد و به تدریج فاصله خود را از رئیس جمهور این کشور بیشتر کرد.

با شمارش ۹۸ درصد آرای پنسیلوانیا فاصله آقای بایدن از دونالد ترامپ اکنون به نزدیک ۲۰ هزار رای رسیده است. اگر او در این ایالت برنده شود رئیس جمهور خواهد شد.

آقای بایدن پیشتر در ایالت جورجیا، دیگر ایالت کلیدی در این انتخابات که آرا در آن نزدیک بوده، هم از دونالد ترامپ سبقت گرفت. اختلاف این دو در جورجیا اکنون حدود چهار هزار رای است و براساس قوانین ایالتی بازشماری باید انجام شود.

در همین حال کمپین آقای ترامپ گفت: "انتخابات هنوز تمام نشده."

مت مورگان وکیل کمپین آقای ترامپ بدون ارائه شواهد ادعا کرد که برگه های رای در جورجیا "به طور نامناسبی درو شده" و اینکه ناظران انتخابات در جورجیا "دسترسی موثری" به شمارش نداشته اند.

آقای ترامپ بعدا در بیانیه ای گفت: "از ابتدا گفته ایم که همه آرای قانونی باید شمارش شود و همه آرای غیرقانونی نباید شمارش شوند، با این حال دمکرات ها همه جا در برابر آن مقاومت می کنند."

او اضافه کرد: "ما همه جنبه های قانونی این فرآیند را دنبال می کنیم تا اعتماد مردم آمریکا به دولت را تضمین کنیم. من هرگز از نبرد برای شما و کشور دست نمی کشم."

یک مقام ارشد دولت ترامپ به شبکه سی بی اس گفته است که آقای ترامپ در صورت اعلام پیروزی جو بایدن قصد ندارد شکست را بپذیرید.

البته یک دستیار آقای بایدن به شبکه سی بی اس گفت که هرچند آقای بایدن امشب در مورد وضعیت انتخابات صحبت می کند اما اعلام پیروزی نخواهد کرد.

وضعیت جاری رقابت چیست؟

آقای بایدن تا اینجا ۲۵۳ رای در کالج انتخاباتی جمع کرده و رای آقای ترامپ در این سیستم ۲۱۴ است. برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای نیاز است.

برخی سازمان های خبری شمار آرای کالج الکتورال آقای بایدن را بالاتر می گیرند چون او را برنده انتخابات آریزونا پیش بینی می کنند. اما بی بی سی فاصله دو نامزد در این ایالت را کمتر از آن می داند که یک نفر را پیروز اعلام کند.

پنسیلوانیا، زادگاه آقای بایدن، ۲۰ رای در کالج انتخاباتی دارد. اگر او در آنجا برنده شود به ۲۷۳ رای دست خواهد یافت که بیشتر از حد نصاب لازم است.

مقام های انتخاباتی در آنجا می گویند که شمارش باقی آرا - حدود ۱۱۰ هزار - ممکن است چندین روز طول بکشد.

پنسیلوانیا همیشه یکی از عصه های نبرد سیاسی بوده است. این ایالت در شش انتخابات پیاپی به دمکرات ها رای داد اما در سال ۲۰۱۶ از دونالد ترامپ حمایت کرد.

در جورجیا با شمارش ۹۹ درصد آرا آقای بایدن حدود چهار هزار رای بیشتر دارد. وزیر امور ایالتی جورجیا که مسئول انتخابات است گفت به دلیل فاصله کم بازشماری انجام خواهد شد.

جورجیا به طوری سنتی به جمهوری خواهان گرایش دارد و از ۱۹۹۲ هیچ دمکراتی موفق به کسب آرای الکتورال آن نشده است.

تیم حقوقی آقای ترامپ می گوید چالش های حقوقی و بازشماری ها در برخی ایالات به نفع آنها خواهد بود.

باب بائر، وکیل کمپین بایدن، در مقابل گفته که شکایات تیم ترامپ از نظر حقوقی "بی ارزش" است.

اختلاف آرای دو نامزد همچنین در نوادا و کارولینای شمالی هم نزدیکتر از آن است که کسی در آن از سوی سازمان های خبری برنده اعلام شود.

آقای ترامپ برای پیروزی باید علاوه بر پنسیلوانیا سه ایالت باقی مانده دیگر را هم ببرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها