|

حزب‌الله: رای دادگاه حریری برای ما مهم نیست

یک عضو پارلمانی وابسته به حزب‌الله لبنان در اولین واکنش به حکم دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان اعلام کرد: حکم دادگاه بین‌المللی ویژه ترور حریری برای ما مهم نیست.

حزب‌الله: رای دادگاه حریری برای ما مهم نیست

به گزارش ایسنا، حسن فضل الله عضو پارلمان لبنان به شبکه المیادین گفت، تصمیم حزب‌الله این است که در ارزیابی رای صادره از سوی دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری مداخله نکند. مجالی برای مقابله با فساد بدون تحقق استقلال دستگاه قضایی وجود ندارد.

این عضو حزب‌الله لبنان افزود: موضع حزب‌ در قبال دادگاه مشخص بوده و معتقد به "عدم قانونی بودن" آن است.

او به المیادین گفت:‌ موضع اولیه ما همچنین لزوم کشف حقیقت در جنایت ترور رفیق حریری است.

این اولین واکنش حزب‌الله لبنان بعد از رای دادگاه بین‌المللی محسوب می‌شود.

فضل الله تاکید کرد، موضع حزب قبل و بعد از رای دادگاه تغییر نکرده و بار دیگر می‌گوییم حکم صادر شده از این دادگاه برای ما مهم نیست.

در این راستا فضل الله ادامه داد: صرف نظر از تمام تفسیرات درباره رای دادگاه ما در حزب‌الله لبنان تصمیم‌مان بر این است که وارد ارزیابی رای صادر شده نشویم.

او گفت: هر یک از طرف‌ها تصمیم دادگاه را از زاویه خود ارزیابی می‌کنند، ما لازم نمی‌بینیم که هرگونه ارزیابی انجام دهیم چون (این حکم) برای ما اهمیتی ندارد، با آگاهی مردم توانستیم اختلافات را پشت سر بگذاریم و کشور را از رفتن به سمت پیامدهای ناگوار دور کنیم.

فضل الله افزود: در شبکه‌های تلویزیونی شاهد بودیم چه کسی تلاش کرد با توهین و ناسزا از خون شهید حریری بهره‌برداری کند تا ما را به اختلاف‌نظر بکشاند اما در برابر تمامی این دشنام‌ها صبر بزرگی از سوی گروه مقاومت برای ممانعت از سوق کشور به سوی اختلافات وجود داشت.

این نماینده پارلمان لبنان با اشاره به اینکه حزب‌الله به دنبال حفظ کشور و صلح داخلی است، خطاب به مردم لبنان تاکید کرد: به جز همکاری، گفت‌وگو و دیدار گزینه‌ای پیش روی ما نیست.

او با تاکید بر اینکه افکار عمومی لبنان به تنهایی قادر به تفکیک حقیقت از دروغ هستند، همه را به آگاهی بیشتر دعوت کرده و از آنها خواست در دام تلاش‌هایی که برای سوق دادن کشور به آشوب و اختلاف انجام می‌شوند، نیفتند.

فضل‌الله در ادامه تاکید کرد: لبنانی‌ها محکوم به همکاری و مشارکت هستند.

این عضو حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی خود با المیادین اظهار کرد: برخی در این توهم به سر می‌برند که می‌توانند حزب‌الله را تضعیف کنند اما متوجه تعداد جمعیت مقاومت نیستند، هر بار که کسی تلاش می‌کند ضربه‌ای را به حزب‌الله وارد کند، همواره با مقاومت مردم آن مواجه می‌شود.

همچنین فضل الله گفت: رسانه‌های برخی کشورهایی که خود را در آغوش دشمن صهیونیستی انداخته‌اند، تلاش می‌کنند با تحریک کردن میان لبنانی‌ها اختلاف ایجاد کنند، در سال ۲۰۰۶ نیز برخی از این کشورها در جنگ علیه لبنان مشارکت داشتند.

مانعی برای بازگشت حریری به نخست وزیری وجود ندارد

او درباره مساله تشکیل کابینه لبنان نیز گفت: مانع و یا مشکلی از سمت ما برای بازگشت سعد حریری به (پست) نخست وزیری وجود ندارد، رایزنی درباره ساختار کابینه با هم‌پیمانانمان برقرار است اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

این نماینده پارلمان لبنان با اشاره به اینکه تا این لحظه اسم مشخصی که برای نخست وزیری در مورد او توافق شده باشد، وجود ندارد، تاکید کرد: حزب‌الله خواستار یک دولت وحدت ملی است همانگونه که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بزرگترین حمایت پارلمانی ممکن و حضور نمایندگان گروه‌های مردمی تا بالاترین حد ممکن را خواستار شد.

وی در ادامه با طرح این سوال که "آیا کسی در لبنان می‌تواند هنگام تشکیل هر گونه دولتی حزب‌الله را کنار بگذارد"، گفت: اگر کمک‌هایی که به لبنان می‌شوند، در ارتباط با اصلاحات باشند این مساله قابل قبول است چرا که اصلاحات اساسا خواسته ما نیز هست.

این عضو حزب‌الله لبنان درباره سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به لبنان نیز تاکید کرد: رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با محمد رعد (عضو حزب الله لبنان و رئیس فراکسیون وفا به مقاومت) پیام مثبتی را برای رهبری حزب‌الله داشت، رعد در حاشیه دیدار ماکرون با احزاب سیاسی لبنان، دو بار با او دیدار کرد اما ما هیچ یک از این دو دیدار را افشا نکردیم.

فضل الله با اشاره به اینکه برخی طرف‌های مسیحی بر این اساس که معتقدند شرایطشان بهتر شده، طرحی برای فراخوان برگزاری انتخابات زودهنگام دارند، تاکید کرد: اگر انتخابات پارلمانی الان برگزار می‌شد، حزب‌الله آرا بیشتری را کسب می‌کرد زیرا محبوبیت آن رو به افزایش است.

در همین راستا، فضل‌الله ضمن تقدیر از سخن اخیر جبران باسیل، وزیر سابق درباره مخالفت با برکناری هر یک از تشکل‌های لبنانی، این اظهارنظر را "ملی گرایانه" خواند و گفت: حزب‌الله با باسیل در مورد نوع رویکرد در مبارزه با فساد اختلاف‌نظر دارد.

او افزود: اما ما و باسیل پرونده‌های فساد را به دستگاه قضایی ارائه کردیم و نه ما و نه او هیچ کدام نمی‌توانیم کسی را به زندان بیندازیم، وظیفه ما این نیست که فرد فاسد را به زندان ببریم، باسیل می‌داند ما چقدر در پیگیری پرونده‌های فساد رنج کشیدیم و به نتیجه‌ای نرسیدیم.

این نماینده پارلمان لبنان با اشاره به لزوم استقلال دستگاه قضایی لبنان که باید درب بزرگی را برای مبارزه با فساد در کشور بگشاید، تاکید کرد: فراکسیون وفا به مقاومت مهم‌ترین قوانین مبارزه با فساد را ارائه کرد اما موفق نشد چرا که در لبنان برخی نگهبانان فساد وجود دارند.

فضل الله درباره روابط جریان آزاد ملی و حزب‌الله نیز تاکید کرد: این ارتباط محکم است، محکم است، محکم است، رایزنی‌های روزانه‌ای با نبیه بری، رئیس پارلمان و جریان آزاد ملی درباره تشکیل کابینه وجود دارند.

او با اشاره اینکه تلاش‌ها برای برکناری میشل عون، رئیس جمهوری لبنان به دلیل جایگاه مردمی او شکست خواهند خورد، گفت: ما با او هستیم و از او حمایت می‌کنیم، این تعهد برای موفقیت لازم است و او برای این کار زمان دارد.

فضل الله در پایان درباره انفجار بندر بیروت گفت: برخی سعی دارند از انفجار بندر استفاده سیاسی کنند، آیا کسانی که مردم را در این مساله گمراه کردند، پس از آشکار شدن حقیقت عذرخواهی خواهند کرد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها