|

رئیس جمهور مخلوع مالی آزاد شد

حاکمان نظامی جدید مالی اعلام کردند، ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس جمهور سابق این کشور که در جریان کودتای ۱۸ اوت دستگیر شده بود از بازداشت آزاد شده است.

رئیس جمهور مخلوع مالی آزاد شد

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه الجزیره، یک مقام نظامی مالی اعلام داشت، رهبران کودتا در مالی اقدام به آزاد کردن ابراهیم بوباکار کیتا از بازداشت کرده اند.

از ۱۸ اوت یک گروه از افسران ارتش مالی که خودشان را "کمیته ملی نجات مردم" خوانده اند، کنترل این کشور حوزه غرب آفریقا را در دست گرفته اند. در آن زمان این افسران کودتاچی با زور سلاح، کیتا را دستگیر و مجبور به استعفا کردند.

جبریلا مایگا، سخنگوی کمیته این افسران به خبرگزاری فرانسه گفت: رئیس جمهور ابراهیم بوباکار کیتا در تحرکاتش آزاد بوده و در حال حاضر در خانه اش است. او به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

یک خویشاوند کیتا که نامش را فاش نکرد هم به خبرگزاری فرانسه عنوان کرد، این رهبر سابق ۷۵ ساله مالی شبانه به خانه اش در یکی از محله های شهر باماکو بازگشته است.

کیتا به همراه بوبو سیسه، نخست وزیر مالی و دیگر مقامهای ارشد دولت وی روز ۱۸ اوت از سوی سربازان شورش کرده در پایگاهی در نزدیکی باماکو دستگیر شدند. روز بعد کیتا در تلویزیون مالی ظاهر شده و استعفایش را اعلام کرد و گفت انتخاب دیگری نداشته و به دنبال اجتناب از وقوع خونریزی است.

آزاد شدن این رئیس جمهور مخلوع مالی یکی از مطالبات همسایگان مالی و سازمان های بین المللی از جمله اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا از حاکمان نظامی فعلی مالی بود.

بلوک منطقه ای غرب آفریقا موسوم به اکوواس هیاتی را به باماکو فرستاد تا با رهبران کودتا مذاکره کنند.

رهبران کودتا گفته اند علت شورش آنها این بوده که کشور به سبب سوء مدیریت دولت غرق آشوب و ناامنی شده است. آنها وعده نظارت بر انتقال قدرت تا زمان انتخابات را در یک چارچوب زمانی "معقول" داده اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها