|

گروکشی آمریکا برای حذف نام سودان از فهرست تروریسم

وزیر خارجه سودان در سخنانی فاش کرد واشنگتن حذف نام این کشور از لیست کشورهای حامی "تروریسم" را مشروط به عادی سازی روابط با اسرائیل کرده است.

گروکشی آمریکا برای حذف نام سودان از فهرست تروریسم

به گزارش ایسنا، عمر قمر الدین، وزیر خارجه سودان در گفت‌وگو با روزنامه "التیار" فاش کرد که مایک پامپئو، همتای آمریکایی وی در جریان سفر اخیرش به خارطوم دو بند اصلی را مطرح کرد و آنها را با یکدیگر مرتبط دانست. این دو بند عادی سازی روابط با اسرائیل و حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی "تروریسم" وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند.

وی افزود: موضع دولت سودان در این زمینه واضح است؛ ما دولت غیر منتخب هستیم و سند قانون اساسی در این باره واضح است و تا زمان تکمیل نهادهای دولت انتقالی برخی سؤالهای بزرگ همچنان باقی می‌ماند که مسئولیت پاسخ دادن به آنها ازجمله مأموریت‌های دولت انتقالی نیست.

قمر الدین ادامه داد: پامپئو حذف نام سودان از لیست مذکور را پیشنهاد کرد و از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ آمریکایی خواست که در سودان سرمایه‌گذاری کنند.

وی در ادامه تأکید کرد که نام سودان چه با عادی سازی روابط با اسرائیل و چه بدون آن از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف خواهد شد.

وزیر خارجه سودان همچنین تصریح کرد: از زمان بازگشت پامپئو تماس‌ها با آمریکا ادامه دارد و گمان نمی‌کنیم که موضع سودان تغییر کند اما ممکن است که توافقنامه صلح جوبا به تکمیل ساختارهای دولت انتقالی کمک کند و در چنین صورتی بررسی مسائل بزرگ چه عادی سازی روابط و چه مسائل بزرگ دیگر انجام خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها