|

واکسن کرونا

روسیه واکسیناسیون گسترده را آغاز کرد

سازندگان این واکسن کارایی آن را ۹۵ درصد عنوان کرده و گفته‌اند که هیچ عارضه جانبی مهمی ندارد.

روسیه واکسیناسیون گسترده را آغاز کرد

به گزارش بی‌بی‌سی، روسیه برنامه واکسیناسیون گسترده کووید ۱۹را در کلینیک‌هایی در مسکو آغاز کرده. واکسن "اسپوتنیک وی" در اولین مرحله به کسانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند، تزریق می‌شود.

روسیه از واکسن "اسپوتنیک وی" که در ماه اوت به ثبت رساند در حالی برای واکسیناسیون شهروندانش استفاده می‌کند که هنوز در مراحل نهایی آزمایش‌های انسانی است.

سازندگان این واکسن کارایی آن را ۹۵ درصد عنوان کرده و گفته‌اند که هیچ عارضه جانبی مهمی ندارد و همچنان آزمایش‌های وسیعی بر روی آن در حال انجام است.

ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه مایل است که این کشور در واکسیناسیون گسترده در جهان پیشتاز باشد و همچنین اقتصاد این کشور به فعالیت ادامه دهد.

هزاران نفر تاکنون برای آن که ظرف امروز و فردا بتوانند دو تزریق از این واکسن را دریافت کنند، ثبت نام کرده‌اند. اما مشخص نیست که روسیه چقدر می تواند از این واکسن تولید کند.

تولید کنندگان تنها انتظار دارند که تا پایان سال جاری میلادی (کمتر از یک ماه دیگر) دو میلیون دوز از این واکسن تولید شود.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو که برنامه گسترده واکسیناسیون را چند روز پیش اعلام کرد، گفت که این واکسن در مرحله اول به افرادی زده می‌شود که در مدارس، بخش درمانی و بخش خدمات اجتماعی به کار مشغول هستند.

او گفته که هر چه بیشتر واکسن دردسترس قرار بگیرد، گروه‌های بیشتری به این فهرست اضافه خواهند شد.

یک سرویس آنلاین ثبت نام به ساکنان ۱۸ تا ۶۰ ساله مسکو که در مشاغل فوق هستند، اجازه می دهد تا زمانی را در ۷۰ محل تزریق واکسن در این شهر رزرو کنند.

واکنش ها در بین مردم نسبت به دریافت این واکسن متفاوت است.

ایگورکریوبوکوف یکی از ساکنان مسکو به خبرگزاری رویترز گفته: "من این واکسن را دوست دارم. فرصتی می دهد تا اوضاع تغییر کند و از میزان ابتلا بکاهد."

اما سرگئی گریشین، دیگر شهروند مسکو گفته که قصد ندارد در این برنامه واکسیناسیون شرکت کند.

به گفته او "این روند طولانی است. تنها میزان اندکی از این واکسن تولید شده...بگذاریم دیگران واکسینه شوند. اگر این کار را انجام دهند. من زنده می مانم."

در حال حاضر شمار کل مبتلایان در روسیه ۲ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۱۲ نفر اعلام شده و آمار مرگ و میر هم ۴۱ هزار و ۷۳۰ نفر.

مسکو مرکز همه‌گیری ویروس کرونا در روسیه است. روزانه در این شهر هزاران نفر به کووید ۱۹مبتلا می شوند و دهها نفر هم جان خود را از دست می دهند. بیمارستان ها در سراسر این شهر مملو از بیماران مبتلا به کروناست.

دولت روسیه اجرای قرنطینه را در مسکو رد کرد، اما در ماه نوامبر شهردار این شهر محدودیت هایی را در ساعات کار بارها و میخانه‌ها اعمال کرد. فعالیت دانشگاه‌ها آنلاین شد و برگزاری رویدادهای ورزشی و فرهنگی هم کاهش یافت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها