|

ناوالنی: مامور اطلاعاتی روسیه به مشارکت در مسموم کردن من اعتراف کرد

سرویس امنیت فدرال روسیه ادعای الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس رئیس جمهوری این کشور مبنی بر اذعان تلفنی یک عضو این نهاد به مشارکت در مسمومیت او را رد کرد.

ناوالنی: مامور اطلاعاتی روسیه به مشارکت در مسموم کردن من اعتراف کرد

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، الکسی ناوالنی گفتگوی ضبط شده خود با فردی را که او کنستانتین کودریاوسف معرفی می‌کند در وبلاگش منتشر کرده است. به گفته این منتقد سرشناس کرملین کنستانتین کودریاوسف یک کارشناس سلاح شیمیایی در سرویس امنیت فدرال روسیه است. الکسی ناوالنی مدعی است که موفق شده با جعل شماره تلفن خود با کنستانتین کودریاوسف تماس بگیرد و خود را دستیار دبیر شورای امنیت روسیه جا بزند.

بنا به ادعای الکسی ناوالنی، مخاطبش در جریان این تماس تلفنی به دام وی افتاد و باور کرد که با دستیار نیکولای پاتروشف از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سخن می‌گوید. به گفته الکسی ناوالنی مخاطبش در این گفتگوی تلفنی باور کرده بود که دستیار دبیر شورای امنیت روسیه برای تهیه گزارشی درباره ماموریت مسمومیت الکسی ناوالنی با او تماس گرفته است.

در گفتگوی تلفنی منتشر شده مخاطب تلفنی الکسی ناوالنی می گوید ماموران امنیتی روسیه ماده‌ای را که باعث مسمومیت او شده بود در لباس زیرش قرار داده بودند. این منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین روز ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) سال جاری در جریان سفر به سیبری مسموم شد.

مسکو هرگونه دخالت در مسومیت الکسی ناوالنی را رد کرده است. آزمایش‌هایی که در آلمان بر روی الکسی ناوالنی انجام شد نشان داد که عامل مسومیت او گاز اعصاب نوویچوک بوده است.

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) ویدئویی را که الکسی ناوالنی به همراه گفتگوی ضبط شده‌اش منتشر کرده «جعلی» خوانده است. این نهاد امنیتی در عین حال در بیانیه خود اقدام الکسی ناوالنی را «تحریک آمیز» دانسته و تاکید کرده که این اقدام بدون «حمایت فنی و سازمانی» نهادهای امنیتی کشورهای خارجی ممکن نبوده است.

الکسی ناوالنی مدعی است که کارشناسان با بررسی مکالمه ضبط شده‌اش تائید خواهند کرد که صدای مخاطبش متعلق به کنستانتین کودریاوسف است.

از سوی دیگر لیوبوف سوبول، یکی از نزدیکان الکسی ناوالنی دوشنبه شب در برابر ساختمانی که وی محل زندگی کنستانتین کودریاوسف معرفی می کرد بازداشت شد. لیوبوف سوبول تصاویر لحظات دستگیری خود در مسکو را به طور مستقیم در شبکه اجتماعی توئیتر پخش کرد.

الکسی ناوالنی همچنان در آلمان به سر می برد. ولادیمیر پوتین هفته گذشته در جریان نشست خبری سالانه خود در پاسخ به پرسشی درباره مسمومیت الکسی ناوالنی گفت که اگر ماموران امنیتی روسیه به دنبال حذف فیزیکی الکسی ناوالنی بودند این منتقد کرملین اکنون دیگر زنده نبود. در مقابل الکسی ناوالنی از ولادیمیر پوتین به عنوان فرد آمر در ماجرای مسمومیت خود یاد می کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها