|

برهم صالح: ساختار حاکمیتی پس از ۲۰۰۳ نمی‌تواند به مردم خدمت‌رسانی کند

رئیس جمهوری عراق امروز (پنج‌شنبه) با اشاره به اینکه سیستم حاکمیتی پس از ۲۰۰۳ نمی‌تواند به شهروندان خدمت کند، گفت: عراق به یک قرارداد سیاسی جدید نیاز دارد که کشوری دارای حاکمیت کامل را ایجاد کند.

برهم صالح: ساختار حاکمیتی پس از ۲۰۰۳ نمی‌تواند به مردم خدمت‌رسانی کند

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق امروز در سخنرانی به مناسبت سال نوی میلادی اظهار کرد: بحران‌های پیاپی و چالش‌ها میزان و واقعیت نقص ساختاری در سیستم موجود و شیوه حکمرانی و نیز این نکته را نشان می‌دهند که مسؤولیت تاریخی و ملی ایجاد می‌کند تلاش جدی برای پایان دادن به تندبادی که کشور را درنوردیده‌اند، در پیش گرفته شود.

صالح در ادامه گفت: این امر بر ما لازم می‌دارد به این نکته اعتراف کنیم که ساختار حاکمیتی که پس از سال ۲۰۰۳ تاسیس شد، دچار نقص بزرگی شده و نمی‌تواند در خدمت شهروندانی باشد که هنوز از مهم‌ترین حقوق مشروع خود محروم هستند، بنابراین ما به شدت به یک قرارداد سیاسی جدید نیاز داریم تا کشوری توانا، قدرتمند و برخوردار از حاکمیت کامل را تاسیس کند.

رئیس جمهور عراق افزود: شهروند عراقی نمی‌تواند فشار درگیری‌ها، شکست‌های سیاسی و فساد را تا حد به بازی گرفتن قوت روزانه خود تحمل کند.

وی ادامه داد: همه اینها بازنگری‌ها و تصمیم‌های اصلاحی جدید متکی بر اصل شفافیت و اصل مهم درگیر نکردن شهروندان در کشمکش‌های سیاسی را می‌طلبند چرا که مرتبط شدن قوت شهروندان و حقوق کارمندان در عراق و نیز در اقلیم کردستان عراق به درگیری‌های سیاسی و فساد امکان‌پذیر نیست.

صالح در پایان نیز گفت: دستاوردهایی سرنوشت‌ساز در سال جدید در انتظار عراق هستند که از جمله آنها تکمیل طرح اصلاحات با فراهم کردن مقدمات برگزاری عادلانه و شفاف انتخابات زودهنگام است که در آن حق انتخاب رای‌دهنده عراقی به دور از دستکاری، تقلب، فشارها و دزدیدن آراء تضمین شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها