|

پس از متهم کردن روسیه

آمریکا چین را هم به پرداخت پاداش برای حمله به آمریکایی‌ها متهم کرد

دو تن از مقامات ارشد آمریکا به پایگاه آکسیوس گفتند، دولت رئیس جمهوری آمریکا اطلاعات تایید نشده‌ای را از طبقه‌بندی محرمانه خارج می‌کند که مدعی هستند چین به بازیگران غیردولتی در افغانستان برای حمله به نیروهای آمریکایی پیشنهاد پاداش داده است.

آمریکا چین را هم به پرداخت پاداش برای حمله به آمریکایی‌ها متهم کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه آکسیوس، افشای این اطلاعات تایید نشده ۲۱ روز پیش از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ صورت می‌گیرد که از ماه‌ها قبل به دنبال افزایش فشارها بر چین بوده است. افشای این اطلاعات همچنین چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش‌های رسانه‌ای مدعی شده بودند که روس‌ها به طور مخفیانه به شبه‌نظامیان طالبان برای کشتار نیروهای آمریکایی در افغانستان پیشنهاد پاداش داده بودند.

این در حالی است که سفارت چین در واشنگتن هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده است. همچنین گمان نمی‌رود که دونالد ترامپ درباره این موضوع با شی‌جینپینگ، رئیس جمهوری چین صحبت کرده باشد.

هنوز مشخص نیست که این اطلاعات به اعضای کنگره یا جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا نیز داده شده باشد اگرچه بایدن در حال حاضر به گزارش‌های روزانه رئیس جمهوری دسترسی دارد.

مقامات مذکور گفتند، اطلاعاتی که قرار است از طبقه‌بندی محرمانه خارج شوند در تاریخ ۱۷ دسامبر سال جاری میلادی توسط رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ترامپ گزارش شدند.

مقامات دولتی در نهادهای مختلف در حال حاضر در تلاشند تا این گزارشات اطلاعاتی اولیه را ارزیابی و تایید کنند.

وب‌سایت آکسیوس قادر نبوده مستقلا به هیچ گزارشی درباره جزئیات این اطلاعات دست پیدا کند و تنها خلاصه‌ای از آن توسط مقامات مذکور به صورت تلفنی به این وب‌سایت داده شده است.

اگر این اطلاعات تایید شوند، باعث تغییر استراتژیک چشمگیری در قبال چین می‌شود و به سرعت تنش‌ها میان پکن و واشنگتن را افزایش خواهد داد. اما اگر صحت این اطلاعات تایید نشود، سوالاتی را درباره انگیزه‌های منابع پشت این اطلاعات و همچنین تصمیم برای انتشار آنها به وجود می‌آورد.

چین مدت‌ها یک نقش کاملا دیپلماتیک در افغانستان ایفا کرده و مقامات افغان و شبه‌نظامیان طالبان را به پکن دعوت کرده تا درباره برنامه‌ها برای یک توافق صلح و ترغیب یک راه‌حل به رهبری افغان‌ها مذاکره کنند اگرچه تسلیحات چینی و کمک‌های مالی این کشور بارها به درگیری‌ها در افغانستان راه پیدا کرده است.

در ژوئن "کایلی مک‌انانی"، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روزنامه نیویورک تایمز را به خاطر انتشار ادعاهای "تایید نشده" درباره پاداش روسیه به شبه‌نظامیان برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان به باد انتقاد گرفت.

وی گفته بود "مقامات اطلاعاتی سرکش" جایگاه ترامپ و امنیت آمریکا را متزلزل می‌کنند. وی همچنین تاکید داشت که این اطلاعات به ترامپ گزارش نشده‌اند چرا که هنوز به طور کامل تایید نشده‌اند.

یکی از مقامات ارشد مذکور گفت: همانند تمام گزارش‌های اولیه، ما با این اطلاعات اولیه نیز با احتیاط برخورد می‌کنیم اما هرگونه گزارش اطلاعاتی مرتبط با امنیت نیروهایمان را جدی می‌گیریم.

یکی دیگر از مقامات ارشد مذکور گفت: ۲۲ دسامبر سال جاری میلادی مقامات نشست "کمیته هماهنگی سیاسی" را برگزار کردند تا درباره این موضوع صحبت کنند. محور گفت‌وگوها در این نشست بر دو موضوع یعنی رایزنی با جامعه اطلاعاتی برای راستی‌آزمایی گزارش‌های اولیه و رایزنی با جوامع اطلاعاتی و دفاعی پیرامون حفاظت از نظامیان باقیمانده در افغانستان متمرکز بود.

این مقامات منبع یا منابع این اطلاعات و یا زمان رخ دادن آن را توضیح ندادند.

یکی از این مقامات ارشد گفت: آمریکا مدارکی دارد دال بر اینکه چین با پیشنهاد مشوق‌های مالی یا پاداش تلاش کرده بازیگران غیردولتی افغان را به حمله نیروهای آمریکایی ترغیب کند.

وی افزود: شورای امنیت ملی یک تحقیقات دولتی کامل را هماهنگ می‌کند.

این مقام اشاره‌ای نکرد که منظورش از بازیگران غیردولتی افغان شبه‌نظامیان طالبان است یا خیر.

زمان پیشنهاد این پاداش‌ها نیز مشخص نیست. این منبع تنها تاکید دارد که این مساله اواخر فوریه ۲۰۲۰ پس از توافق آمریکا با طالبان رخ داده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که از آن زمان تاکنون هیچ کشته جنگی در بین نیروهای آمریکایی در افغانستان وجود نداشته است.

این مقام ارشد گفت: دولت پیش‌تر اطلاعاتی را درباره ارسال غیرقانونی تسلیحات چینی به افغانستان دریافت کرده بود.

دولت‌های آمریکا و انگلیس پیش‌تر درباره استفاده تسلیحات چینی توسط طالبان شکایت کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها، مقامات امنیتی افغان اخیرا یک حلقه جاسوسی چینی فعال در این کشور را شناسایی کردند که ادعا شده مسلمانان اویغور را در آنجا هدف می‌گرفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها