|

تماس‌های مصر و ترکیه درباره لیبی، امارات را عصبانی کرد

منابع ویژه مصر از تحولات جدید در روابط مصر، ترکیه و امارات پرده برداشته و اعلام کردند، تماس‌ها و هماهنگی‌های میان مقامات مصر و ترکیه پیرامون لیبی، طرف اماراتی را عصبانی کرده است.

تماس‌های مصر و ترکیه درباره لیبی، امارات را عصبانی کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، این منابع ویژه گفتند، پس از سفر هیئت مصری به طرابلس در ۲۷ دسامبر به ریاست معاون رئیس سرویس اطلاعات مصر، تماس‌های مکرری میان مقامات امنیتی و اطلاعاتی آنکارا و قاهره برقرار شد و در این تماس‌ها شاید برای نخستین بار دو طرف درباره برخی از پرونده‌های منطقه و در راس آنها پرونده لیبی هماهنگی‌ها و توافق اصولی داشتند.

به گفته منابع مذکور، این تماس‌ها و هماهنگی‌های مصر و ترکیه طرف اماراتی را خشمگین کرد و ماهیت و دلایل این تماس‌ها و هماهنگی‌ها محل بحث مقامات ابوظبی و قاهره قرار گرفت.

این منابع افزودند، مصر و امارات که رویکرد متفاوتی در بعضی از مواضع دارند و این تفاوت به دلیل پرونده‌های منطقه و در راس آنها پرونده لیبی به حد اختلاف نیز رسیده است، یکدیگر را تحت فشار قرار داده‌اند و همین فشار موجب شده از ارتباط با ترکیه سوءاستفاده کنند.

طبق گفته منابع مذکور، مصر از آشتی در شورای همکاری خلیج فارس که بدون در نظر گرفتن مطالبات و ملاحظات مصر صورت گرفته، عصبانی است و با توجه به توقف همه جانبه حمایت امارات و عربستان از قاهره، این کشور به دور از منطق تسلیم کامل دربرابر فشارهای امارات و عربستان قدم برمی‌دارد.

این منابع افزودند، نگرانی‌های مصر در اظهارات یک مسوول بارز در آستانه تحقق آشتی در شورای همکاری خلیج فارس کامل مشهود بود که گفت، رهبران کشورهای عضو شورا آشتی خواهند کرد و مصر بازنده از این دور بیرون خواهد آمد و تبعات سال‌های قطع روابط با دوحه را متحمل خواهد شد.

این منابع احتمال دادند، اظهارات چند روز پیش انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه که لحن متفاوتی در قبال ترکیه به خود گرفت و اختلافات با این کشور را تقلیل داد و یادآور شد که ابوظبی نخستین شریک تجاری آنکارا در خاورمیانه است، به دلیل خشم حاکمان امارات از دولت مصر بود.

از سوی دیگر، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اخیرا اعلام کرد، مصر و آنکارا به دنبال تعیین نقشه راهی برای تقویت روابط دوجانبه هستند.

وی اواخر ماه دسامبر اعلام کرد، به منظور تقویت روابط دوجانبه، ارتباطات در سطح اطلاعاتی ادامه دارد. گفتگوها در سطح وزارت خارجه دو کشور است و ارتباط میان دو طرف همچنین از طریق نمایندگان در آنکارا و قاهره صورت می گیرد.

چاووش اوغلو گفت، با سامح شکری، همتای مصری خود در نشست‌های بین‌المللی دیدار کرده است و دو طرف بر لزوم همکاری برای ترسیم نقشه راهی برای روابط دوجانبه تاکید کرده اند.

وی درباره سفر اخیر هیئت مصری به لیبی گفت، قاهره پس از مدت زمانی طولانی هیئتی به طرابلس فرستاد. این سفر ارتباطی به سفر خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه به لیبی ندارد.

وزیر خارجه ترکیه افزود، ترکیه و مصر دنبال این مساله هستند که براساس اصل عدم تعارض در مجامع بین‌المللی حرکت کنند. به عنوان مثال مصر در نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی اعتراضات خود را درباره برخی از مسائل مطرح کرد.

روابط مصر و ترکیه از سال ۲۰۱۳ پس از آن بحرانی شد که ترکیه با برکناری محمد مرسی، نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر توسط ارتش این کشور را رد و این اقدام را کودتای نظامی اعلام کرد. در مقابل دولت مصر نیز ضمن رد این موضع ترکیه، این کشور را به حمایت از جماعت اخوان المسلمین متهم کرد.

مصر، عربستان، بحرین و امارات در سال ۲۰۱۷ روابط خود را با دوحه به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده بودند اما در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس که اخیرا در عربستان برگزار شد، ریاض از آشتی خود و سه کشور مذکور با دوحه و حل این بحران خبر دا؛ اقدامی که به گفته منابع، اختلافاتی میان چهار کشور مذکور برجای گذاشت.

در جنگ داخلی لیبی، ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس حمایت می‌کند و مصر و عربستان نیز از دولت موازی مستقر در شرق لیبی حمایت می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها