|

صدای انفجار شدید در ریاض پایتخت عربستان

صدای انفجار شدیدی در ریاض ، پایتخت عربستان سعودی شنیده شده است. علت انفجار هنوز مشخص نیست،اما گزارش‌ها در شبکه های اجتماعی حاکی از آن است که پدافند هوایی یک هدف را در سطح شهر رهگیری کرده است.

صدای انفجار شدید در ریاض پایتخت عربستان

به گزارش بی‌بی‌سی، خبرگزاری رویترز، امروز سه شنبه ۲۶ ژانویه از ریاض گزارش داد که بسیاری از شاهدان از شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب خبر دادند و حوالی ساعت یک بعداز ظهر به وقت محلی، مقداری دود در آسمان شهر دیده شده است.

مقامات رسمی عربستان هنوز واکنشی نشان ندادند.

صدای این انفجار سه روز پس از آن بود که رسانه‌های رسمی عربستان گزارش دادند که پدافند هوایی عربستان یک "پهپاد یا موشک که توسط شورشیان حوثی از یمن پرتاب شده" و هدفش پایتخت عربستان بود، سرنگون کرده است.

حوثی‌ها دست داشتن در آن حملات را انکار کردند.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که یک گروه ناشناخته موسوم به "الوِیة الوعد الحق" به معنای "تیپ‌های وعده حق" مسئولیت حمله روز شنبه (۲۳ ژانویه) به ریاض را بر عهده گرفته است.

خبر حمله روز شنبه با واکنش آمریکا و بریتانیا رو به رو شد. وزیر خارجه بریتانیا حمله موشکی به شهر ریاض را تهدید جان شهروندان دانست و ابزار نگرانی کرد.

وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای چنین حملاتی را در مغایر قوانین بین المللی دانست و این نوع اقدامات را "تضعیف تلاش‌ها برای صلح" خواند.

۱۰ روز پیش هم رسانه های رسمی عربستان به نقل از منابع ائتلاف به رهبری عربستان که با شورشیان حوثی در یمن در جنگ است اعلام کرده بودند سه پهپاد حامل مواد منفجره را که از بندر حدیده در یمن بوده به سوی مرزهای عربستان سعودی در پرواز بودند رهگیری کرده و از بین برده اند.

عربستان و آمریکا ایران را به حمایت و تجهیز حوثی‌ها و "جنگ نیابتی" متهم می‌کنند.

یمن از سال ۲۰۱۵ و در پی جنگ ائتلاف به رهبری عربستان با شورشیان حوثی‌ که کنترل بخش‌های از یمن و پایتخت آن را به دست گرفته بودند صحنه جنگ و قحطی و آوارگی بوده است.

این جنگ بیش از صدهزار کشته به جا گذاشته، بزرگترین فاجعه انسانی اخیر دنیا را رقم زده، میلیون‌ها نفر را دچار فقر و گرسنگی کرده و این کشور را در برابر همه‌گیری کرونا بیش از پیش آسیب‌پذیر کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها