|

جهان پس از ترامپ منتظر سیاست خارجه بایدن است

بلینکن: روابط آمریکا- چین مهم‌ترین روابط ماست

وزیر امور خارجه جدید آمریکا در نخستین کنفرانس خبری که برای کارمندانش به عنوان دیپلمات ارشد آمریکا برگزار کرد، گفت: امروز روز جدیدی برای آمریکا و برای جهان است.

بلینکن: روابط آمریکا- چین مهم‌ترین روابط ماست

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جدید آمریکا با ورود رسمی به ساختمان وزرات خارجه در نخستین سخنرانی خود در جمع کارمندانش خواستار همبستگی و درک مشکلات ویژه و بی‌نظیری شد که تیمش در داخل آمریکا، در داخل وزارت امور خارجه و در خارج با آنها مواجه است.

وی گفت: من یکی از شما هستم بنابراین کاری که شما انجام می‌دهید را به خوبی درک می‌کنم. من آماده‌ام تا شما را در لحظه مواجه با چالش‌های بی‌سابقه رهبری کنم و برای احیای این وزارتخانه تلاش خواهم کرد.

بلینکن مستقیما به تخریب روحیه کارمندان وزارت امور خارجه در دوران تصدی مایک پامپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا اشاره کرد و متعهد شد تا با چالش‌های جهان همان گونه که هستند، مقابله کند.

وی همچنین به موضوع پاندمی کرونا و پیامدهای حمله مرگبار به کنگره اشاره کرد؛ دو موضوعی که پامپئو در ماه‌های پایانی حضورش در وزارت امور خارجه از پرداختن به آنها اجتناب کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با اشاره به دوران کاری‌اش به عنوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: می‌دانم وزارت امور خارجه‌ای که امروز در آن قدم گذاشتم دیگر وزارت خارجه‌ای نیست که چهار سال پیش از آن خارج شده بودم. در این مدت تغییرات بسیاری رخ داده است. جهان تغییر کرده و وزارت امور خارجه نیز تغییر کرده است.

در عرصه جهانی، بلینکن با چالش‌های بسیاری مواجه است چرا که آمریکا در حال حاضر با وظیفه خطیر مذاکره درباره تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی "استارت نو" با روسیه مواجه است اگرچه به حمله سایبری مشکوک مسکو به آژانس‌های دولتی و کسب و کارهای آمریکا و تلاش‌های مداوم روسیه برای متزلزل کردن دموکراسی در آمریکا و اروپا رسیدگی می‌کند.

بلینکن عضوی از تیم دولت جو بایدن خواهد بود که برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران تلاش خواهد کرد. درگیری‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها نیز همچنان ادامه دارد و جنگ عربستان در یمن نیز یک فاجعه انسانی به وجود آورده که منجر به قحطی گسترده در این کشور شده است.

بلینکن در نخستین روز رسمی کاری‌اش علی‌رغم تاکید بر وقوع نسل‌کشی علیه مسلمانان اویغور در منطقه سین‌کیانگ، اعلام کرد که به همکاری با چین در زمینه تغییر آب و هوا و دیگر نگرانی‌های مشترک مشتاق است.

وی گفت: روابط آمریکا-چین مهم‌ترین روابطی است که ما در جهان داریم.

بلینکن افزود: به طور فزاینده این رابطه دارای جنبه‌های خصومتی است. این رابطه جنبه‌های رقابتی و تعاونی نیز دارد. مبارزه با تغییر آب و هوا به نفع هر دو کشور است.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم و امیدوارم بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم اما این موضوع و بسیاری از موضوعات نگران کننده دیگری که بر سر آنها با چین اتفاق نظر داریم باید در چهارچوب گسترده‌تری از سیاست خارجه ما گنجانده شوند؛ موضوعاتی که باید درخصوص آنها همکاری کنیم.

در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران دال بر اینکه پس از آنکه پامپئو هفته گذشته اعلام کرد که چین در منطقه سین‌کیانک مرتکب نسل‌کشی علیه مسلمانان اویغور شده چطور ممکن است آمریکا با چین همکاری داشته باشد، بلینگن گفت: قضاوت من همچنان این است که نسل‌کشی علیه اویغورها انجام شده و این موضوع تغییری نکرده است.

وی در جریان این سخنرانی به کارمندان وزارت خارجه وعده داد تا روابط با شرکای جهانی آمریکا را بهبود بخشد و به جهان نشان دهد که آمریکا می‌تواند رهبری کند.

بلینکن تاکید کرد: مذاکراتی که تاکنون داشته‌ام نشان می‌دهند که تمایل بسیار جدی برای بازگشت آمریکا به این فضا وجود دارد.

وزیر امور خارجه جدید آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من از زلمای خلیلزاد، نماینده ارشد دولت ترامپ در مذاکرات صلح افغانستان خواسته‌ام تا همچنان در این سمت بماند چرا که اقدامات او مهم و حیاتی بوده است.

وی افزود: دولت بایدن توافق فوریه ۲۰۲۰ با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ازای تضمین امنیت این کشور را بازنگری می‌کند تا مطمئن شود که ما کاملا تعهداتی که طالبان داده و همچنین تعهداتی که ما داده‌ایم را درک می‌کنیم.

بلینکن همچنین بار دیگر بر تعهد آمریکا نسبت به امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: آمریکا به همکاری نزدیک با اسرائیل برای پیشبرد صلح در منطقه ادامه خواهد داد.

وی همچنین تاکید کرد که دولت بایدن بسیاری از سیاست خارجه‌های دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را متوقف یا بازنگری خواهد کرد.

بلینکن ۵۸ ساله گفت: دولت بایدن بازنگری جامعی را درخصوص روابط آمریکا با روسیه آغاز کرده و جزئیات توافق صلح آمریکا-طالبان را بررسی می‌کند. جهان به نظاره نشسته که ببیند آمریکا چطور پس از دکترین "اول آمریکا" ترامپ که بسیاری از متحدان آمریکا را رنجانده، سیاست خارجه خود را دنبال می‌کند. جهان می‌خواهد ببیند که آیا ما برای همکاری با شرکایمان در رسیدگی به چالش‌های مهم زمانه‌مان از جمله پاندمی کرونا، تغییر آب و هوا، بحران اقتصادی، تهدیدات موجود برای دموکراسی‌ها، مبارزه برای عدالت نژادی و خطر دشمنان و رقبا برای امنیت و ثبات جهانی دیپلماسی درستی داریم یا خیر.

وی متعهد شد تا به خبرنگاران احترام بگذارد و در دسترس آنها باشد و کنفرانس‌های خبری روزانه وزارت امورخارجه را از هفته آتی از سر بگیرد.

این دیپلمات ارشد به طور ویژه نسبت به تصمیم اخیر پامپئو برای قرار دادن حوثی‌ها در فهرست "سازمان‌های تروریستی خارجی" ابراز نگرانی کرد. وی گفت: از تمامی اقداماتی که ترامپ و پامپئو در آخرین روزهای کاری‌شان انجام دادند، رسیدگی به این موضوع برای من در اولویت قرار دارد. ما در حال بررسی فوری این مساله هستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها