|

وزیر اول اسکاتلند در مخالفت با سفر جانسون

سفر بوریس جانسون ضروری نیست

وزیر اول اسکاتلند تاکید کرد، سفر برنامه‌ریزی شده امروز (پنج‌شنبه) نخست وزیر انگلیس به اسکاتلند در دوران پاندمی کرونا ضروری نیست.

سفر بوریس جانسون ضروری نیست

به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گفت: نباید یک قانون خاص برای مردم و یک قانون دیگر برای سیاستمدارانی که به مردم می‌گویند در خانه بمانند، وجود داشته باشد.

تلاش بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای سفر به اسکاتلند با هدف حمایت از اتحاد بریتانیا در بحبوحه افزایش تعداد اسکاتلندی‌هایی که خواهان استقلال از بریتانیا هستند، صورت گرفته است.

این سفر در آستانه انتخابات پارلمان اسکاتلند در مه سال جاری میلادی انجام می‌شود؛ انتخاباتی که انتظار می‌رود پیروزی قاطعانه‌ای برای حزب ملی اسکاتلند به همراه داشته باشد که به گفته استورجن حکم دموکراتیکی برای اجرای مجدد رفراندوم استقلال فراهم می‌کند.

استورجن گفت: تحت شرایط عادی از سفر بوریس جانسون استقبال می‌کردم و انتظار دارم حضور جانسون به لحاظ سیاسی حزب ملی اسکاتلند را تقویت کند.

وی افزود: به خودم می‌گویم در حال حاضر سفر از ادینبرا به ابردین برای بازدید از یک مرکز واکسیناسیون ضروری نیست و سفر بوریس جانسون از لندن به هر کجای اسکاتلند برای همین کار نیز ضروری نیست.

وزیر اول اسکاتلند تصریح کرد: اگر از باقی مردم می‌خواهیم که از این قوانین تبعیت کنند، پس خودمان نیز باید همین کار را انجام دهیم. من هرگز نمی‌گویم و نخواهم گفت که از بوریس جانسون در اسکاتلند استقبال نمی‌شود. او نخست وزیر انگلیس است.

وی گفت: ما در حال حاضر در یک پاندمی جهانی زندگی می‌کنیم. هر روز به دوربین‌ها نگاه می‌کنم و به مردم می‌گویم اگر واقعا ضروری نیست سفر نکنید و در صورت امکان از خانه کار کنید. ما باید برای مردم الگو باشیم و اگر نشان دهیم که خودمان این قوانین را آنگونه که باید جدی نمی‌گیریم، آن وقت متقاعد کردن مردم برای تبعیت از این قوانین دشوارتر می‌شود. شاید به همین خاطر است که خیلی مشتاق سفر جانسون نیستم و این اصلا به این معنا نیست که از بایدن در اسکاتلند استقبال نمی‌شود.

استورجن افزود: مطمئنم که سفر جانسون با نهایت دقت برنامه‌ریزی شده تا از نقض قوانین اجتناب شود. همه ما باید بر مبنای آنچه در حال حاضر ضروری می‌دانیم، قضاوت کنیم.

سخنگوی جانسون از اظهارنظر درباره سخنان استورجن امتناع کرد اما گفت: این یک حقیقت است که یکی از نقش‌های اساسی نخست وزیر انگلیس حضور فیزیکی به عنوان نماینده دولت بریتانیاست.

به گفته او، جانسون برای جوامع و کسب وکارها در سراسر این کشور به ویژه در دوران پاندمی در دسترس است.

انتظار می‌رود جانسون از این سفر برای درخواست حفظ اتحاد بریتانیا استفاده کند و از مردم اسکاتلند بخواهد درخواست‌های استقلال را رد کنند.

وی همچنین به اسکاتلند سفر می‌کند تا آمادگی نیروهای مسلح برای کمک به برنامه واکسیناسیون ویروس کرونا در اسکاتلند را بررسی کند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که نظرسنجی‌ها حاکی از افزایش حمایت از استقلال اسکاتلند هستند.

جانسون پیش از سفر به اسکاتلند گفت: مزایای همکاری در سراسر بریتانیا هرگز تا قبل از آغاز پاندمی کرونا به این واضحی و شفافی نبوده است. ما برای شکست این ویروس متحد شدیم و برای دولت اسکاتلند به منظور حمایت از خدمات عمومی و همچنین حفاظت از مشاغل بیش از 930 هزار شهروند در اسکاتلند 8.6 میلیارد پوند، فراهم کردیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها