|

گوترش: باید به حق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت‌ احترام گذاشت

دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی به گفت‌وگو درباره مسائل مختلف، از جمله فلسطین، سوریه، لیبی و بحران کرونا پرداخت.

گوترش: باید به حق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت‌ احترام گذاشت

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال جدید میلادی با اشاره به مسئله فلسطین، اظهار کرد: ما در تلاش هستیم تا نشست کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه (متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل) برگزار شود اما موفق به جلب رضایت تمامی طرف‌ها نشده‌ایم.

وی گفت: ما معتقدیم که روند صلح تنها زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که بر اساس راه حل دو کشوری و طبق قطعنامه‌های بین‌المللی در این زمینه باشد.

گوترش درباره بحران لیبی نیز افزود: لیبیایی‌ها تلاش زیادی کردند تا به این مرحله رسیدند و کمیته نظامی مشترک نیز موفق به دستیابی به توافق آتش‌بس در این کشور شد.

وی در ادامه تأکید کرد: تمامی نیروها و مزدوران خارجی باید از لیبی خارج شوند؛ آنها باید لیبی را به ملت این کشور بسپارند؛ چراکه آنها ثابت کردند که اگر مداخله ای صورت نگیرد توان حل مشکلاتشان به دست خودشان را دارند.

گوترش خواهان بیرون کردن هزاران نیروی جنگی و مزدور خارجی از لیبی به صورت هرچه سریع‌تر شد و گفت: لیبیایی‌ها را به حال خود رها کنید.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اوضاع سوریه نیز تصریح کرد: به طور کلی آتش‌بس در سوریه همچنان برقرار است اما این کشور همچنان نیازمند پیشرفت است و تحقق این پیشرفت در گرو اتحاد و یکپارچگی ملت سوریه است؛ چراکه علی رغم آتش‌بس، بخشی از مناطق این کشور تحت کنترل دولت است و در بخش دیگری نیروهای ترکیه حضور دارند و این درحالی است که نیروهای آمریکا نیز در مناطق تحت کنترل کردها مستقر هستند.

گوترش در ادامه بر تداوم حمایت سازمان ملل از ملت سوریه تأکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل درباره اولویت‌های این سازمان در سال 2021 نیز گفت که اولویت نخستش مسئله کرونا و توزیع واکسن آن است.

وی ادامه داد: اولویت دوم‌مان نیز کمک اقتصادی به کشورهای فقیر است؛ چراکه اگر وضعیت اقتصادی آنها تغییر نکند، رهایی از کرونا باعث تغییرات زیادی در اوضاع این کشورها نخواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها