|

درخواست آمریکا برای پایان مداخله نظامی روسیه، ترکیه و امارات در لیبی

جانشین نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار توقف مداخله نظامی روسیه، ترکیه و امارات در لیبی شد.

درخواست آمریکا برای پایان مداخله نظامی روسیه، ترکیه و امارات در لیبی

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، ریچارد میلز، جانشین نماینده آمریکا در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت درباره لیبی اظهار کرد: از طرف‌های خارجی به ویژه روسیه، ترکیه و امارات می خواهیم که به حاکمیت لیبی احترام بگذارند و هر چه سریع‌تر تمامی مداخلات نظامی خود در این کشور را متوقف کنند.

وی افزود: در راستای توافق آتش‌بسی که در اکتبر امضا شد از ترکیه و روسیه می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر نیروهایشان و مزدوران خارجی و نظامی که آنها را در لیبی مستقر کرده‌اند و از آنها حمایت مالی می‌کنند را از این کشور خارج کنند.

از سال ۲۰۱۱ به بعد و در پی سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، این کشور غنی از نفت با دو دستگی مواجه است و دو دولت در آن حکومت می‌کنند؛ دولت شرق لیبی مستقر در طبرق به رهبری خلیفه حفتر و دولت غرب مستقر در طرابلس که در سطح بین المللی رسمیت دارد. تاکنون درگیری این دو دولت بر سر قدرت به نابودی بخش‌های مختلف کشور و کشته و زخمی شدن صدها تن انجامیده است.

روسیه و امارات از نیروهای حفتر و در مقابل ترکیه از دولت وفاق ملی حمایت می‌کند.

مذاکرات کمیته نظامی مشترک با ساختار 5+5 در ژنو اوایل آبان به این امر انجامید که دستاورد مهمی حاصل شد و طرف‌های لیبیایی به توافقی همیشگی برای آتش‌بس در تمامی نقاط کشور دست یافتند، اما پایبندی کاملی به این توافق وجود نداشته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها