|

در ادامه تنش میان دو طرف

عون، حریری را به "تک روی" در تشکیل دولت متهم کرد

دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست‌وزیر مکلف این کشور به تشکیل کابینه جدید به شکل یکطرفه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات ریاست جمهوری اصرار دارد.

عون، حریری را به "تک روی" در تشکیل دولت متهم کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، در ادامه تشدید تنش میان نخست وزیر مکلف و رئیس جمهور لبنان، دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری در بیانیه‌ای نسبت به اظهارات تند سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف این کشور درباره میشل عون، رئیس جمهوری لبنان واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: حریری اصرار دارد کابینه جدید را به صورت یک‌طرفه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات میشل عون تاسیس کند که خواستار مشارکت در تشکیل دولت است.

دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری لبنان تأکید کرد: هیچ دولتی تشکیل نخواهد شد که با توازن ملی و محافظت از بنیان‌های آن، مشارکت، پیمان و همزیستی واقعی مغایرت داشته باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: بیانیه حریری، پر از مغالطه و حاوی اطلاعات غلط است.

نخست‌وزیر مکلف لبنان جمعه در سخنانی به شدت از رئیس جمهوری این کشور انتقاد کرد.

حریری گفت که ادارات کاخ بعبدا (ریاست جمهوری لبنان) می‌خواهند اختلافات بر سر تشکیل دولت را به سمت اختلافات فرقه‌ای سوق دهند.

اختلاف میان عون و حریری از دسامبر به دلیل اختلاف نظر درباره تشکیل کابینه، تشدید شد و طی چند روز اخیر به اوج خود رسید.

حریری اکتبر به تشکیل دولت مکلف شد و تعهد داد فورا دولتی تشکیل دهد که قادر به احیای نقشه راه فرانسه باشد اما اختلافات سیاسی قدیمی مذاکرات تشکیل دولت را ناکام گذاشته است و این درحالی است که آژانس‌های سازمان ملل نسبت به فاجعه اجتماعی در لبنان به دلیل پیامدهای انفجار بندر بیروت و همچنین بحران اقتصادی و کرونا هشدار می‌دهند.

از سوی دیگر شبکه اسکای نیوز گزارش داد نیروهای امنیتی لبنان در محوطه مقر دولتی در شهر طرابلس واقع در شمال این کشور سه نارنجک را منفجر کردند که طی دو روز گذشته به سمت این نیروها پرتاب شده بود.

اداره کل نیروهای امنیت داخلی لبنان اعلام کرد، سه نارنجکی که به سمت نیروهای امنیتی در "سرای طرابلس" (مقر حکومتی) پرتاب شده بود اما منفجر نشده بود توسط کارشناسان بخش حفاظتی در سرویس اطلاعات نیروهای امنیت داخلی منفجر شد.

این انفجارهای از قبل برنامه ریزی شده صداهایی را به دنبال داشت و اداره کل از شهروندان خواست به منظور حفاظت از خود به محل انفجار نزدیک نشوند.

پیش از این هم میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از وزیر دفاع کشور خواسته بود راجع به ابهامات حوادث خشونت آمیز که پنجشنبه شب در شهر طرابلس رخ داد، تحقیق کند.

در جریان اقدامات تخریبی در شهر طرابلس علاوه بر خسارت های مالی، یک تن کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.

در پی تصمیم دولت برای اعمال قرنطینه سراسری جهت مهار بحران کرونا که مشکلات اقتصادی مردم در این کشور بحران زده را چند برابر می کند، شهر طرابلس برای چهارمین شب متوالی صحنه تحرکات خشمگین مردمی بود. معترضان محل بیرونی مقر حکومتی در طرابلس و نیز ساختمان شهرداری را به آتش کشیدند.

سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان نیز در واکنش به آتش زدن این ساختمان گفت: آنچه پنج شنبه شب در طرابلس رخ داد یک جنایت سازمان یافته به شمار می‌رود و کسانی که طرابلس را به آتش می‌کشند جنایتکار بوده و اهل این شهر نیستند و به نام معیشت به امنیت این شهر خیانت کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها