|

طرح چالشهای ماکرون و اردوغان پای تلفن

رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با همتای ترک خود از وی خواست به شکلی "متعهدانه" از افزایش تنش در شرق مدیترانه با یونان و قبرس، دو عضو اتحادیه اروپا جلوگیری کند.

طرح چالشهای ماکرون و اردوغان پای تلفن

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، روسای جمهور دو کشور در این تماس تلفنی به بررسی روابط دو جانبه و همچنین روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا و آخرین تحولات در مدیترانه شرقی پرداختند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور طی تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خواستار احترام کامل ترکیه به حاکمیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا و قوانین بین المللی، خودداری از هرگونه اقدام یک جانبه جدید که می تواند موجب تنش شود و نیز تعهد به ایجاد فضای صلح و همکاری در مدیترانه به شکلی "متعهدانه و غیر قابل بحث" شد.

اردوغان نیز به همتای فرانسوی خود اعلام کرد که ترکیه انتظار دارد پاریس رویکردی "سازنده" را در اختلافات بین آنکارا و یونان در شرق مدیترانه اتخاذ کند.

وی همچنین به ماکرون اطمینان داد که "ترکیه به حقوق کسی چشم طمع ندارد، اما اجازه نخواهد داد حقوقش پایمال شود و از گفتگو برای حل مشکلات فعلی حمایت می کند."

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: علت تنش در مدیترانه شرقی نادیده گرفتن حقوق "مشروع" ترکیه و تُرک‌های قبرس در منطقه است. حمایت فرانسه از اقدامات و ادعاهای تنش‌زای یونان و بخش روم‌نشین قبرس، بی‌معنی است. باید از فرصت‌های دیپلماسی استفاده و فرایندهای مذاکره پایدار برای کاهش تنش اجرایی شود، ما خواستار حل مشکلات و مذاکرات بر سر میز هستیم. پاریس از آتن در این بحران حمایت می کند. طبق اعلام کاخ الیزه، ماکرون از ترکیه خواسته قبول کند گفتگوی مشابهی را با همان روحیه با قبرس انجام دهد.

روابط ترکیه و فرانسه در پی تنش در شرق مدیترانه و جانبداری فرانسه از یونان و قبرس بالاگرفت. همچنین در پرونده لیبی نیز دو طرف با یکدیگر اختلاف دارند و پاریس، آنکارا را به نقض تحریم بین المللی تسلیحات متهم میکند. ماکرون از ترکیه خواست "کاملاً به تحریم تسلیحاتی در لیبی در چارچوبی که سازمان ملل متحد تعیین کرده پایبند باشد و همچنین به منافع امنیتی متحدانش در سوریه احترام بگذارد". طبق بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه ماکرون و اردوغان توافق کردند که گفتگوها را در سطح ریاست جمهوری و وزرا ادامه دهند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها