|

ترکیه کشتی اکتشافی‌اش را دوباره به مدیترانه شرقی فرستاد

پس از آنکه ترکیه اعلام کرد کشتی اکتشافی‌اش برای یک ماموریت تحقیقاتی جدید در آب‌های مورد مناقشه دریای مدیترانه شرقی مستقر می‌شود، یونان این کشور را به تضعیف تلاش‌ها برای کاهش بحران بر سر حق حفاری در این منطقه متهم کرده است.

ترکیه کشتی اکتشافی‌اش را دوباره به مدیترانه شرقی فرستاد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام تهدیدی برای روشن شدن آتش تنشی دیگر در مرزهای آبی در منطقه‌ای بین جزایر یونان، قبرس و ساحل جنوبی ترکیه است که در تابستان نیز شاهد تنش بود که این مساله باعث آرایش نظامی دو طرف و عامل نگرانی از تقابل نظامی بین دو کشور شد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، کشتی اکتشافی "اوروچ رئیس" امروز از آنتالیا برای از سرگیری اقدامات اکتشافی منابع هیدروکربن در مدیترانه شرقی عازم شده است.

ناوتکس، ناظر بین‌المللی امنیت دریایی روز یکشنبه اعلام کرد، این عملیات اکتشافی تا ۲۲ اکتبر ادامه می‌یابد.

وزارت خارجه یونان امروز نیز این تصمیم را یک تهدید بزرگ و تنش مستقیم برای صلح و امنیت در منطقه دانست.

آنکارا و آتن اوایل ماه جاری میلادی و با میانجی گری ناتو سیستمی را برای اجتناب از درگیری‌های نظامی بالقوه و تصادف ایجاد کردند که شامل یک خط تلفن اضطراری می‌شود.

دو کشور همچنین با از سرگیری مذاکرات موسوم به گفتگوهای اکتشافی با هدف ایجاد اعتماد و حل مناقشات که آخرین بارش در ۲۰۱۶ بود، موافقت کرده‌اند.

بازگشت این کشتی ترکیه به مدیترانه شرقی یک روز پس از آن صورت گرفته که وزارت خارجه این کشور در پیامی، یونان را به "عدم صمیمت بابت اقدامات ادامه دار این کشور در افزایش تنش‌ها" متهم کرده در حالیکه گفته آنکارا آماده گفتگو است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها