|

امیرعبداللهیان: به زودی مذاکرات وین را از سر می گیریم / لاوروف: برجام باید بدون هرگونه موضوعات اضافی، اجرا شود

وزیر خارجه کشور گفت: روند بررسی مذاکرات وین در دولت جدید ایران در حال اتمام و نهایی شدن است و به زودی گفت وگوهای وین از سر گرفته می‌شود.

امیرعبداللهیان: به زودی مذاکرات وین را از سر می گیریم / لاوروف: برجام باید بدون هرگونه موضوعات اضافی، اجرا شود

به گزارش شبکه شرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در دیدار سرگئی لاوروف همتای روس خود در مسکو تاکید کرد دو طرف باید برای دستیابی به جهشی جدی در روابط تلاش کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت خارجه، در این دیدار، دو طرف بر توسعه همکاری‌های دو طرف در عرصه‌های مختلف دو جانبه و منطقه‌ای تاکید کردند.

امیرعبداللهیان در بخشی از این دیدار گفت: تماس‌های دو رئیس جمهوری و این سفر تاییدی بر این است که این مذاکرات و روابط دو کشور راهبردی است.

وی اظهار داشت در مذاکرات جدید باید برای دستیابی به جهشی جدی در روابط دو کشور تلاش کرد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ما همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه‌ای داریم و امروز گفت‌وگوهای بیشتری خواهیم داشت و بر توسعه همکاری‌های تجاری تاکید داریم.

امیرعبداللهیان گفت: فرصت خوبی است که درباره تحولات بین‌المللی از جمله قفقاز جنوبی، یمن و افغانستان بحت کنیم.

لاوروف: برجام باید بدون هرگونه موضوعات اضافی، اجرا شود

وزیر خارجه روسیه نیز در این دیدار گفت: به رغم همه‌گیری کرونا گفت‌وگوها در سطوح سیاسی منظم از جمله در سطح روسای جمهور دو کشور را داریم.

وی گفت: زمینه جدید گفت و گوها پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای است اما اولویت اصلی مذاکرات برجام است.

لاوروف تاکید کرد برجام باید بدون هرگونه موضوعات اضافی اجرا شود.

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با هدف رایزنی با سرگئی لاوروف همتای روسی خود درباره موضوعاتی از جمله برجام، افغانستان، اوضاع دریای خزر و منطقه قفقاز جنوبی و نیز مسائل خاورمیانه عصر روز سه شنبه در راس هیاتی وارد مسکو شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه روسیه اعلام کرد سند راهبردی همکاری ایران و روسیه بزودی تنظیم می شود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد مواضع و نگاه تهران و مسکو در خصوص مسائل منطقه برهم منطبق است.

عبداللهیان همچنین با تاکید بر ضرورت رفع موانع فعالیت تجار ایرانی به دلیل تهدید ویروس کرونا گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم ایران واکسن زده اند و منعی برای سفر تجاری از و به ایران وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در تبیین رویکرد ایران در قبال فلسطین گفت: مواضع ما در مسائل فلسطین معلوم است و ما تحرکات اسرائیل را برنمی‌تابیم.

وی افزود: در مساله سوریه اتفاق نظر داریم. خواستار حل این مساله از طریق سیاسی هستیم.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص رزمایش "فاتحان خیبر" در نزدیکی مرزهای شمال غربی کشور گفت که جمهوری آذربایجان شش مانور با برخی طرف های خارجی برگزار کرده است اما ایران فقط یک رزمایش برگزار کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی نگران حضور اسرائیل در قفقاز است. تهران "تغییر نقشه" منطقه را تحمل نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان گفت جمهوری اسلامی ایران در نشست "فرمت مسکو" درباره افغانستان که قرار است به میزبانی روسیه برگزار شود، شرکت خواهد کرد.

امیرعبداللهیان در بخشی از این کنفرانس خبری تاکید کرد: از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حادثه تروریستی کرج را محکوم نکرد خرسند نیستیم.

امیرعبداللهیان همچنین اعلام کرد تهران آماده است تا سفر جدید رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران را ترتیب دهد.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت که دور جدیدی از این مذاکرات انجام شده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده توافق برای حل اختلافات است، اظهار داشت که گفت‌وگوها باعث حل اختلافات و مانع مداخله می‌شود.

وی گفت: روند بررسی مذاکرات وین در دولت جدید ایران در حال اتمام و نهایی شدن است و به زودی گفت وگوهای وین از سر گرفته می‌شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه دولت آقای رئیسی دولت عمل گرا و نتیجه محور است، گفت: با صدای بلند به طرف‌های مقابل در مذاکرات می گوییم تا زمان اتمام بررسی‌های ما و بازگشت ایران به میز مذاکره، آنها نیز باید تصمیمات جدیدی بگیرند و اراده و نیت خود را برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات و انجام تعهدات شان نشان دهند تا ما آن را به عنوان یک نشانه مثبت در نظر بگیریم.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه ایران اهل مذاکره ، منطق و گفت‌وگو است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال مذاکره ای هستیم که منجر به نتیجه شود و حقوق ملت ایران تامین شود و طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها