|

سفر خداحافظی خانم صدراعظم

سفر خداحافظی خانم صدراعظم صدراعظم آلمان امروز و در آخرین هفته‌های حضور در قدرت به اسرائیل می‌رود تا سفری که ابتدا قرار بود اواخر ماه آگوست انجام شود، سفر خداحافظی آنگلا مرکل نام گیرد.

سفر خداحافظی خانم صدراعظم

به گزارش روزنامه شرق، صدراعظم آلمان امروز و در آخرین هفته‌های حضور در قدرت به اسرائیل می‌رود تا سفری که ابتدا قرار بود اواخر ماه آگوست انجام شود، سفر خداحافظی آنگلا مرکل نام گیرد. پایان حضور 16‌ساله آنگلا مرکل در قدرت، نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل را بر آن داشته تا امروز جلسه ویژه کابینه خود را با حضور مرکل و برای ادای احترام به او برگزار کند و پس از آن هم مرکل و بنت در کنفرانس خبری مشترک شرکت خواهند کرد. صدراعظم آلمان قبل از سفر به اسرائیل هم به ایتالیا و واتیکان سفر و با پاپ فرانسیس دیدار کرده بود.


با اینکه آخرین سفر مرکل در جایگاه صدراعظم آلمان به اسرائیل تحت‌الشعاع پایان حضور او در قدرت قرار گرفته است، اما قرار نیست تحولات مهم اخیر در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان نادیده گرفته شود و این موضوعات در دستور کار مذاکرات مرکل و مقام‌های اسرائیلی قرار دارد. خروج ایالات متحده از افغانستان و قدرت‌گرفتن دوباره طالبان در این کشور، پرونده هسته‌ای ایران و بن‌بست صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها مهم‌ترین مسائلی است که در سفر مرکل به اسرائیل مورد توجه قرار دارد. خروج آمریکا از افغانستان و تبعات آن که باعث شد سفر ماه آگوست مرکل به اسرائیل به تعویق بیفتد، همچنان مهم‌ترین موضوع جهانی است؛ اما برای اسرائیل، پرونده هسته‌ای ایران و توقف مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی مهم‌ترین موضوع محسوب می‌شود.


همچنین قرار است مرکل با تجار و صاحبان تکنولوژی در اسرائیل هم دیدار کند. روزنامه «تایمز آو اسرائیل» به مسائلی اشاره کرده که در دستور کار دیدار مقام‌های ارشد اسرائیل و آلمان قرار دارند. گفته شده است نفتالی بنت در دیدار خود با آنگلا مرکل به چالش‌های امنیتی جدی اسرائیل در‌ حال‌ حاضر خواهد پرداخت و آنچه «تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه» عنوان شده، مهم‌ترین نگرانی اسرائیل به شمار می‌آید و اصلی‌ترین محور دیدار و گفت‌وگوی مرکل و بنت خواهد بود. مرکل در دوره 16‌ساله صدراعظمی خود از حامیان اسرائیل بوده و «امنیت اسرائیل را به دلیل مسئولیت تاریخی آلمان در قبال هولوکاست» به‌عنوان یک اولویت مهم سیاست خارجی آلمان توصیف کرده بود. مرکل آخرین بار در سال 2018 به اسرائیل سفر کرده بود؛ اما فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس‌جمهوری آلمان، در اواخر ماه ژوئن 2021 از اسرائیل دیدن کرده بود.


پرونده صلح فلسطین و اسرائیل که در سال‌های اخیر پیشرفت خاصی نداشته، از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه مرکل قرار دارد. «استفن سیبرت» سخنگوی مرکل در آستانه این سفر در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: «موضوع فلسطین، روند صلح و از‌سرگیری مذاکره با تمرکز بر راه‌حل دو کشوری موضوعاتی است که مورد تأکید صدراعظم قرار دارد. با اینکه در ‌حال‌ حاضر گشایشی در این زمینه ایجاد نشده، مرکل در مذاکره با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل، اعتقاد خود را در این زمینه ابراز خواهد کرد». با وجود تأکید مرکل بر راه‌حل دو کشوری، او قرار نیست در این سفر به کرانه باختری سفر و با مقام‌های فلسطینی دیدار کند. آخرین سفر او به کرانه باختری به سال 2006 بازمی‌گردد.


رابطه آلمان و اسرائیل در دوره صدراعظمی مرکل را می‌توان بهترین دوران رابطه دو طرف دانست و حمایت همه‌جانبه مرکل از اسرائیل بارها انتقادات گسترده‌ای را در داخل و خارج آلمان متوجه او می‌کرد. حمایت او از حق دفاع اسرائیل از خود و پشتیبانی آلمان از اسرائیل در پرونده‌هایی که علیه مقام‌های اسرائیلی در دادگاه بین‌المللی جنایی مورد بررسی قرار می‌گرفت، از‌جمله حمایت‌های جنجالی برلین از تل‌آویو محسوب می‌شود. همچنین یکی از جنجالی‌ترین قراردادهای نظامی میان دو طرف هم در دوره مرکل به امضا رسید و دولت آلمان در سال 2017 با اصرار مرکل موافقت کرد تا تعدادی از زیردریایی‌های پیشرفته خود را به اسرائیل بفروشد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، در جریان خرید این زیردریایی‌ها متهم به دریافت رشوه شد و در نهایت هم دادگاه اسرائیل او را مجرم شناخت. با خروج مرکل و حضور پررنگ‌تر حزب سوسیال‌دموکرات در قدرت و تقویت احتمال صدراعظمی «اولاف شولتس»، رهبر این حزب، باید دوران رابطه گرم آلمان و اسرائیل در دوره مرکل را سپری‌شده دانست و مقام‌های اسرائیلی باید خود را آماده شنیدن انتقاد و اعتراض از سوی برلین کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها