|

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه اعلام کرد:

نهایی شدن جمع‌بندی‌های دولت درباره مذاکرات وین در آینده نزدیک

وزیر امور خارجه کشور در خصوص از سرگیری مذاکرات وین، از نهایی شدن جمع‌بندی‌های دولت در این زمینه در آینده نزدیک خبر داد.

نهایی شدن جمع‌بندی‌های دولت درباره مذاکرات وین در آینده نزدیک

وزیر امور خارجه در دیدار رئیس مجلس ملی سوئیس با اعلام این‌که جمع‌بندی‌های دولت درباره مذاکرات وین در آینده نزدیک نهایی می‌شود، گفت: در گفت‌وگوهای آتی اقدامات ما متناسب با میزان عمل و اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود.

«آندریاس اییب» رئیس مجلس ملی سوئیس که در رأس هیأتی در حال دیدار از جمهوری اسلامی ایران است، صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص موضوعات مرتبط با روابط دو کشور و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و سوئیس

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران و سوئیس، دیپلماسی پارلمانی فیمابین مجالس دو کشور و همچنین نقش پارلمان‌ها در توسعه همه جانبه همکاری‌ها را با اهمیت خواند و این سفر را گام مهمی برای توسعه همکاری‌ها بین پارلمان‌های دو کشور ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به تشریح دیدگاه دولت جدید جمهوری اسلامی ایران در روابط متوازن با کشورها پرداخت و توسعه روابط با سوئیس در ابعاد مختلف را حائز اهمیت برشمرد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به ظرفیت‌های مهم روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور، به ویژه همکاری بین شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور را قابل ارتقا خواند و بر ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تأکید کرد.

همگامی جمعی کشورها برای مدیریت شرایط و به ویژه گسیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به برخی موضوعات مهم در منطقه از جمله آخرین تحولات مربوط به افغانستان پرداخت و دیدگاه اصولی کشورمان در زمینه تشکیل دولت فراگیر و با حضور همه اقوام در ساختار حاکمیت افغانستان را تشریح کرد.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: مواجهه با چالش‌های ناشی از تحولات افغانستان، در حوزه‌های پناهندگان، مواد مخدر و تروریسم نیازمند تشریک مساعی بین‌المللی است.

وی با یادآوری آغاز فصل سرما و تشدید شرایط سخت پیش رو برای مردم افغانستان، بر ضرورت همگامی جمعی کشورها برای مدیریت شرایط و به ویژه گسیل کمک‌های بشردوستانه به این کشور تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران پیش از این در این زمینه فعال شده است.

نهایی شدن جمع‌بندی‌های دولت درباره مذاکرات وین در آینده نزدیک

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با تشریح دیدگاه دولت سیزدهم در خصوص از سرگیری مذاکرات وین، از نهایی شدن جمع‌بندی‌های دولت در این زمینه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در گفت‌وگوهای آتی اقدامات ما متناسب با میزان عمل و اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود.

آندریاس اییب رئیس مجلس ملی سوئیس نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دارای نقش محوری در منطقه، دیدارهای روز گذشته خود با ریاست مجلس شورای اسلامی و سایر مقامات پارلمانی کشورمان را سازنده توصیف کرد و در ادامه به نقش سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع برخی کشورها و اهمیت تقویت این نقش پرداخت.

وی همچنین نقش جمهوری اسلامی ایران در زمینه پذیرایی از میلیون‌ها پناهجوی افغانستان در دهه‌های گذشته و رویکرد جاری در زمینه ارائه خدمات به مردم افغانستان را ستود.

رئیس مجلس ملی سوئیس همچنین در خصوص گفت‌وگوهای هسته‌ای به علاقه‌مندی کشورش در زمینه ایفای نقش در نزدیک سازی دیدگاه‌های طرف‌ها با یکدیگر تأکید کرد.

آخرین تحولات گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان و همچنین تحولات یمن، از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس مجلس ملی سوئیس در این دیدار بود.

رئیس مجلس ملی سوئیس که عصر یکشنبه ۱۸ مهر ماه با استقبال سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس وارد تهران شد، صبح دوشنبه ۱۹ مهر ماه در ساختمان بهارستان با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و درباره مسائل دوجانبه به رایزنی پرداخت.

لازم به ذکر است، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم با «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار ضمن اشاره به روابط پایدار و خوب بین دو کشور اظهار داشت: تمایل داریم روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و شاهد حضور گسترده شرکت‌های سوئیسی در پروژه‌های اقتصادی و توسعه‌ای ایران باشیم.

وی گفت که بسترهای زیادی برای بسط روابط بین دو کشور وجود دارد و تأکید کرد: خوشبختانه چارجوب‌های خوبی برای تقویت مناسبات بین دو کشور وجود دارد. در همین راستا مناسب است بزودی نشست کمیسیون مشترک اقتصادی را برگزار کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها