|

آغاز جلسات طرح مسکو برای افغانستان با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور

وزیر امور خارجه روسیه گفت: جلسات طرح مسکو نقش مهمی در حل و فصل اوضاع افغانستان دارد.

آغاز جلسات طرح مسکو برای افغانستان با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور

جلسه موسوم به «طرح مسکو» برای افغانستان با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور شامل پاکستان، چین، ایران، روسیه و همچنین گروه طالبان امروز (چهارشنبه 28 مهرماه) در پایتخت این کشور آغاز شد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در این نشست با ابراز تأسف از عدم حضور نمایندگان آمریکا در جلسه «طرح مسکو» برای افغانستان، گفت: «جلسات طرح مسکو نقش مهمی در حل و فصل اوضاع افغانستان دارد. روسیه امیدوار است نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان از نتایج این نشست حمایت کند. این دومین باری است که واشنگتن از شرکت در نشست‌های بین‌المللی گسترده درباره افغانستان خودداری می‌کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتینگ» لاوروف خطاب به طالبان اظهار داشت: «روسیه از طالبان می‌خواهد تا با مشارکت همه نیروهای سیاسی افغانستان دولت فراگیر تشکیل دهند. ما خواستار تشکیل یک دولت فراگیر هستیم که نماینده همه اقشار مردم افغانستان باشد».

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی در افغانستان هنوز پایدار نیست و تروریست‌ها سعی می‌کنند از آن سوءاستفاده کنند، تصریح کرد: «تهدید واقعی، انتقال فعالیت‌های تروریستی و مواد مخدر از افغانستان به خاک کشورهای همسایه است. تهدیدهای تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر هنوز در افغانستان وجود دارد».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ضمن ابراز رضایت از سطح فعلی تعاملات مسکو با مقام‌های جدید کابل، در دیدار خود با طالبان خواستار تحقق وعده‌های عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای ثالث شد.

به نوشته اسپوتینگ، لاوروف پس از دیدار با طالبان، در نشست خبری، از گزارش‌ها مربوط به وخامت معیشت مردم افغانستان ابراز نگرانی کرد و افزود: «نقش اصلی در تثبیت وضعیت افغانستان بر عهده سازمان ملل متحد است و روسیه در روزهای آینده کمک‌هایی ارسال خواهد کرد».

پیش از این، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه گفت نمایندگان این کشور هفته جاری به مذاکرات درباره افغانستان که توسط روسیه برگزار می‌شود، ملحق نخواهند شد.

مسکو پیشتر نیز میزبان کنفرانس‌هایی درباره افغانستان بوده است و در ماه مارس سال جاری میلادی، کنفرانسی با حضور نمایندگان آمریکا، چین و پاکستان درباره افغانستان برگزار کرد و در بیانیه پایانی این نشست خواهان صلح بین طرف‌های درگیر در افغانستان شدند و بر لزوم توقف خشونت در این کشور تأکید کردند که در نهایت طالبان کنترل قدرت در افغانستان را برعهده گرفتند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها