|

نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان مطرح کرد:

اعلام آمادگی سازمان ملل آمادگی برای لغو تحریم‌های طالبان

نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت: سازمان ملل آمادگی دارد که تحریم‌های طالبان را لغو کند. این یک موضوع فنی است. ما آن را حل خواهیم کرد.

اعلام آمادگی سازمان ملل آمادگی برای لغو تحریم‌های طالبان

به گزارش فارس، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان امروز (دوشنبه) طی کنفرانس مطلوعاتی در خبرگزاری «روسیا سگودنیا» به ارائه توضیحاتی درخصوص افغانستان پرداخت.

کابلوف با رد تعیین ضرب‌الاجل برای طالبان جهت تشکیل دولت فراگیر، گفت: «خیر، هیچ زمان بندی برای این مسئله مشخص نشده است. این در وظیفه نشست مسکو نبود. ما قرار نبود ضرب‌الاجلی برای طالبان تعیین کنیم تا برنامه‌ای برای کارهای بعدی آنها باشد».

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی توضیح داد که با این حال کشورهای منطقه از طالبان انتظار دارند که «گام‌های شجاعانه و قاطع‌تری» در تشکیل یک دولت فراگیر که نماینده تمام اقشار مردم افغانستان باشد، بردارند.

مدیر بخش دوم آسیایی در وزارت امور خارجه روسیه در ادامه گفت: «مسکو از طالبان انتظار دارد که آزادی بیشتری به مردم ارائه کند. بله البته با تکیه بر سنت‌های فرهنگی و مذهبی خود، اما لیبرالیسم بیشتر».

بر اساس این گزارش، کابلوف با بیان اینکه سازمان ملل آمادگی دارد که تحریم‌های طالبان را لغو کند، اظهار داشت: «این یک موضوع فنی است. ما آن را حل خواهیم کرد. مسائل فنی مانعی برای ما نیست. نکته اصلی بنظرم بر اساس اظهارات نمایندگان سازمان ملل، این است که آمادگی داخلی برای این کار وجود دارد».

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از وی نوشت: «اینکه اروپا و آمریکا دارایی‌های مالی کابل را رفع مسدودی نمی‌کنند، امری ظالمانه است».

این دیپلمات روس توضیح داد: «ما در مورد دارایی‌های ملی یک کشور صحبت می‌کنیم و نه جنبش طالبان، که اکنون در قدرت هستند. تا آنجا که ما می‌دانیم، از حدود ۹ میلیارد دلار دارایی، بیش از هشت میلیارد دلار در آمریکا و یک و نیم میلیارد در اروپا مسدود شده است. این کاملاً ظالمانه است و باید آزاد شوند».

کابلوف تاکید کرد که ادعاهای واشنگتن مبنی بر اینکه آمریکا به رفاه مردم افغانستان اهمیت می‌دهد در این زمینه ریاکارانه است.

وی با بیان اینکه مسدودی اموال و دارایی‌های خارجی افغانستان باید رفع شود، خبر داد که مسکو انتظار دارد این هفته کمک‌های بشردوستانه از جمله دارو را به افغانستان ارسال کند.

به نوشته ریانووستی، نماینده ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان همچنین افزود: «وزارت دفاع و وزارت بحران و برخی دیگر در این عملیات بشردوستانه شرکت می‌کنند. این عملیات نه تنها تحویل کمک‌های بشردوستانه ، بلکه خارج کردن شهروندان و دانشجویان روسی از افغانستان را نیز شامل می‌شود».

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش، مشارکت مسکو در دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان درباره تحولات این کشور در تهران را تأیید کرد.

کابلوف پیش از این، ضمن رد هرگونه تعیین ضرب‌الاج از سوی مسکو برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد که طالبان باید انتظارات جهانی درباره حقوق بشر و فراگیر بودن دولت را برآورده کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها