|

رایزنی بایدن و اردوغان درباره تقویت مناسبات دوجانبه

روسای جمهور ترکیه و آمریکا برای تشکیل سازوکاری به منظور تقویت مناسبات دوجانبه به توافق رسیدند.

رایزنی بایدن و اردوغان درباره تقویت مناسبات دوجانبه

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان و جو بایدن، رییسان جمهوری ترکیه و آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم ایتالیا در دیدار خود درباره رویکرد مشترک ترکیه و آمریکا به منظور افزایش حجم تجاری میان دو کشور گفت‌وگو کردند.

روسای جمهور ترکیه و آمریکا برای تشکیل سازوکاری به منظور تقویت مناسبات دوجانبه به توافق رسیدند.

رجب طیب اردوغان و جو بایدن، رییسان جمهوری ترکیه و آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم ایتالیا در دیدار خود درباره رویکرد مشترک ترکیه و آمریکا به منظور افزایش حجم تجاری میان دو کشور گفت‌وگو کردند.

به گزارش آناتولی، اردوغان و بایدن بر هم‌پیمانی در ناتو و مشارکت راهبردی تاکید و از اقدامات متقابل در زمینه تغییرات آب و هوایی نیز ابراز رضایت کردند.

در این دیدار که حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه طول کشید آنتولی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز حضور داشتند.

جو بایدن در این دیدار نگرانی‌های واشنگتن در مورد در اختیار داشتن سامانه موشکی اس-۴۰۰ توسط آنکارا را ابراز کرد و در عین حال بر اهمیت مشارکت دفاعی بین دو کشور و اهمیت ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو تاکید کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: بایدن، رئیس‌جمهور ترکیه امروز با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس سران G-۲۰ دیدار کرد و رئیس‌جمهور بایدن بار دیگر بر شراکت دفاعی ما با ترکیه و اهمیت ترکیه به عنوان متحد در چارچوب ناتو تاکید کرد، اما او نگرانی‌های ایالات متحده را نیز درباره در اختیار داشتن سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه ابراز داشت.

کاخ سفید افزود که بایدن به همتای ترک خود اطمینان داد که بر حفظ روابط سازنده با ترکیه، گسترش زمینه‌های همکاری و مدیریت موثر اختلافات تمایل دارد و از مشارکت ترکیه در ماموریت ناتو در افغانستان برای حدود ۲۰ سال، قدردانی کرد.

ریاست جمهوری ترکیه به نوبه خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان و بایدن در دیدار خود در رم در مورد روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفتگو کردند و توافق کردند که سازوکاری مشترک برای تقویت روابط بین دو کشور ایجاد کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها