|

رهبران جهان تمایلی برای همسویی با بنت علیه ایران ندارند

جروزالم پست در گزارشی نوشت: رهبران جهان سخنان بنت را می‌شنیدند ولی تمایلی برای هم‌سویی با سیاست‌های اسراییل در قبال ایران نشان نمی‌دادند.

رهبران جهان تمایلی برای همسویی با بنت علیه ایران ندارند

به گزارش ایلنا، جروزالم پست در تحلیلی به مخالفت‌های اسرائیل با احیای برجام پرداخت.

جروزالم پست در گزارشی نوشت: نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل این هفته در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل حضور داشت. رهبران جهان سخنان بنت را می‌شنیدند ولی تمایلی برای هم‌سویی با سیاست‌های اسراییل در قبال ایران نشان نمی‌دادند.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: از نظر دیپلماتیک، این اجلاس فرصتی برای بنت بود تا پیام‌هایی را در دیدارهای تک به تک با رهبران سراسر جهان منتشر کند. جای تعجب نیست که مهم‌ترین موضوع در دستور کار که او در هر یک از دیدارهای دوجانبه خود در این هفته مطرح کرد، ایران بود. این گفت‌وگوها در مقطع حساسی انجام شد، در حالی که تهران همچنان از مذاکره پرهیز می‌کند و جهان را با اظهاراتی مبهم و غیرمسئولانه درباره زمان بازگشت به میز مذاکرات به دنبال خود می‌کشاند و در عین حال، به سرعت برنامه هسته‌ای خود را به سمت نقطه «گریز هسته‌ای» پیش ‌می‌برد. پیشرفت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم موضوعی است که رهبران کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس و رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای در حاشیه اجلاس G۲۰ به آن پرداختند.

آنها بدون اشاره به کارشکنی‌های آمریکا گفتند: «در حالی که ایران از ژوئن مذاکرات برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] را متوقف کرد، سرعت گام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای مانند تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده و فلز اورانیوم غنی‌شده را تسریع کرده است. ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری به هیچ یک از این دو اقدام ندارد، اما هر دو برای برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای مهم هستند.»

بنت با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، دیدار کرد. پیام او به آنها و همه رهبرانی که ملاقات کرد، این بود: بر تهران فشار بیشتری بیاورید. در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در آژانس بین المللی انرژی اتمی و در روابط دوجانبه موضع سختی علیه ایران اتخاذ کنید.

او گفت که بازگشت به برجام یک اشتباه است و نتیجه معکوس آنچه آنها به دنبال آن هستند، خواهد داشت. او به رهبران گفت که برداشتن تحریم‌ها تنها به این معناست که ایران پول بیشتری برای تامین مالی تحرکات منطقه‌ای خود خواهد داشت.

اما در همان زمان، ایالات متحده و سه کشور اروپایی به صراحت اعلام کردند که برای راه‌حلی از طریق مذاکره برای بازگرداندن ایران به برجام و سپس ادامه دیپلماسی منتظرند.

در این بیانیه آمده است: «ما متقاعد شده‌ایم که می‌توان به سرعت به تفاهم رسید و آن را به اجرا گذاشت و در مورد بازگشت به انطباق کامل و اطمینان از اینکه برنامه هسته‌ای ایران منحصراً برای اهداف صلح‌آمیز است، در درازمدت اطمینان حاصل کرد. ما از رئیس‌جمهور رئیسی می‌خواهیم که از این فرصت استفاده کند و با حسن نیت به مذاکرات‌مان به صورت فوری بازگردد. این تنها راه مطمئن برای جلوگیری از تشدید تنش خطرناک است که به نفع هیچ کشوری نیست.»

یک منبع دیپلماتیک می‌گوید، آدم‌ها می‌خواهند موضع بنت در قبال ایران را بشنوند و با او موافق هم هستند و گفت‌وگوهایشان در این باره در آینده نیز ادامه یابد اما آیا آن‌ها واقعا گوش می‌دهند؟ در حال حاضر به نظر می‌رسد آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس همان پلان A[نقشه اول]‌ را پیش می‌برند، اگرچه هنوز موثر نبوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها