|

زنگ خطر برای امانوئل مکرون و مارین لوپن

ظهور ترامپ در فرانسه

در فاصله کمتر از شش ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، ظهور رقیبی تازه خواب را از چشمان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری و مارین لوپن، رهبر حزب اتحاد ملی ربوده است.

ظهور ترامپ در فرانسه
به گزارش روزنامه شرق، در فاصله کمتر از شش ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، ظهور رقیبی تازه خواب را از چشمان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری و مارین لوپن، رهبر حزب اتحاد ملی ربوده است. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد «اریک زمور»، تحلیلگر تلویزیونی راست‌گرای فرانسه، در صورت نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از مارین لوپن پیشی خواهد گرفت.
«مارین لوپن» در انتخابات سال ۲۰۱۷ موفق شد به دور دوم راه پیدا کند، اما در نهایت از امانوئل مکرون شکست خورد. با‌این‌حال، حزب او در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و در انتخابات شهرداری‌ها بیشترین آرا را به دست آورد، اما در انتخابات منطقه‌ای امسال نتیجه قابل قبولی نگرفت.
به نظر می‌رسد مواضع مهاجرستیز و ضد‌اسلامی «اریک زمور»، روزنامه‌نگار و مفسر رسانه‌ای که اصالتی یهودی و الجزایری دارد، تأثیر خود را بر افکار عمومی گذاشته و توانسته با اقبال آنها روبه‌رو شود. پایگاه زمور هم مانند مارین لوپن در میان راست‌گرایان فرانسوی است و افزایش محبوبیت زمور در نظرسنجی‌ها، با کاهش محبوبیت لوپن همراه بوده است. به این ترتیب، خانم لوپن که از سال‌ها پیش تلاش کرده با انجام اصلاحات در حزبش، رأی‌دهندگان بیشتری را به خود جلب کند، با چالشی از همان پایگاه خود مواجه شده است. در روزهای اخیر نیز خبرهایی درباره تمایل حکومت روسیه به پیروزی زمور منتشر شده و این موضوع نگرانی‌هایی را در فرانسه نسبت به احتمال مداخله مسکو در انتخابات سال آینده ایجاد کرده است.
تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه افکار‌سنجی ایفاپ نشان می‌دهد زمور با کسب ۱۷ درصد آرا به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که آوریل سال آینده برگزار می‌شود، راه پیدا خواهد کرد. لوپن تنها ۱۶ درصد آرا را از آنِ خود می‌کند و مکرون با کسب دست‌کم ۲۵ درصد آرا، به‌عنوان نفر اول به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رود.
فضای سیاسی فرانسه در سال‌های اخیر به راست چرخیده است و انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2017 زمین بازی سیاست فرانسه را عوض کرد و هیچ‌یک از دو حزب اصلی به دور دوم راه پیدا نکردند. حزب سوسیالیست تقریبا فروپاشید و نگرانی بسیاری از اعضای جمهوری‌خواه از این است که شاید با افزایش اقبال به زمور، این بار نوبت سقوط آنها باشد.
با اینکه زمور هنوز برای انتخابات پیش‌رو اعلام نامزدی نکرده است، اما تمام شواهد از آمادگی او برای رقابت در این انتخابات حکایت می‌کند. او که مفسر یک شبکه تلویزیونی راست‌گرای فرانسه نیز بود، به‌تازگی از شغل خود استعفا داده تا تمام انرژی خود را صرف سفرهای تبلیغاتی‌اش کند.
یکی از پرحاشیه‌ترین سخنان اریک زمور 63‌ساله، «تغییر نام فرانسوی‌هایی است که نام آنها هویت مسیحی و فرانسوی ندارد». او به‌صراحت در تلویزیون گفت «اگر رئیس‌جمهور شوم از افرادی که نامشان از اسامی اسلامی است، می‌خواهم نام خود را تغییر دهند؛ به این دلیل که این اسامی نشان می‌دهد فرانسه به مستعمره مسلمانان تبدیل شده است». زمور مشخصا با آنچه «اسلامی‌‌شدن» فرانسه می‌نامد، مشکل دارد و چندان به مهاجران دیگر ادیان نمی‌پردازد. او خودش را یک خارجی «جذب‌شده» در جامعه فرانسوی می‌داند، اما برخلاف خودش، معتقد است مهاجران مسلمان در جامعه فرانسه جذب نمی‌شوند، بلکه می‌خواهند فرانسه را «استعمار» کرده و آن را شبیه لبنان کنند. یا در یکی از تازه‌ترین سخنان جنجالی خود درباره «نابرابری حقوق مردان و زنان» گفت که «دلیل این نابرابری آن است که زنان معمولا مشاغلی انتخاب می‌کنند که حقوقشان کمتر است».
در‌حال‌حاضر یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اریک زمور برای نامزدی در انتخابات، این است که او وابسته به هیچ حزب سیاسی نیست و به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران او را به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تشبیه می‌کنند. مخالفت با دیدگاه‌های چپ‌گرایان و دموکرات‌ها درباره زنان، مخالفت با پذیرش مهاجران و دیدگاه‌های ضد‌اسلامی از دیگر ویژگی‌های اشتراکی دونالد ترامپ و اریک زمور است. حال باید دید آیا حزب اتحاد ملی به‌عنوان اصلی‌ترین حزب راست‌گرایان افراطی فرانسه، حاضر می‌شود مارین لوپن، رهبر خود را فدای این مفسر جنجالی کند یا نه.
مکرون که خطر افزایش آرای زمور را نزدیک می‌بیند، اخیرا در یک موضع‌گیری و بدون نام‌بردن از او گفت: «ما اغلب در بحث‌های سیاسی مسئله هویت را مطرح می‌کنیم، اما هویت ما هرگز بر اساس بی‌ارزش‌کردن دیگران، بر اساس نام‌ کوچک یا دیگر روش‌های تنگ‌نظری‌ ساخته نشده است».
دیدگاه‌های جنجالی
خانواده زمور در دوران جنگ استقلال الجزایر در فاصله سال‌های 1954 تا 1962 به فرانسه مهاجرت کرده بودند. زمور در جوانی پس از ناکامی در ورود به مدرسه عالی مدیریت نخبگان فرانسه، وارد حرفه روزنامه‌نگاری شد و سال‌ها مقاله‌نویس روزنامه محافظه‌کار لوفیگارو بود. زمور در کتاب «خودکشی فرانسوی» که در سال ۲۰۱۴ چاپ شد و فروش بالایی داشت، چنین استدلال کرد که نئولیبرالیسم، فرانسه را به سمت زوال کشانده است. این کتاب با استقبال زیادی در فرانسه روبه‌رو شد.
شهرت زمور به‌عنوان مشهورترین نظریه‌پرداز راست فرانسه بیشتر مدیون حضور او در شبکه تلویزیونی «سی‌نیوز» است؛ رسانه‌ای شبیه فاکس‌نیوز آمریکا که از دونالد ترامپ حمایت می‌کرد. میزان بینندگان برنامه «رو‌در‌رو با اخبار» این شبکه که یک برنامه روزانه بحث و تحلیل سیاسی است و اریک زمور در آن شرکت می‌کند، بیش از یک میلیون نفر است. این توجه رسانه‌ای به اریک زمور، خشم منتقدان سیاسی و مطبوعاتی او به‌ویژه در جناح چپ و میانه‌رو را نیز برانگیخته است.
زمور با پایان‌دادن به حق تابعیت فرانسوی از طریق تولد در خاک فرانسه و محدود‌کردن برخی از مزایای دولتی برای شهروندان فرانسوی موافق است. او با ترویج نظریه «توطئه جابه‌جایی بزرگ»، ادعا می‌کند مهاجران در اروپا رفته‌رفته جایگزین اروپاییان سفیدپوست می‌شوند. زمور تاکنون دو بار به دلیل نفرت‌پراکنی نژادی و مذهبی محکوم شده است. او در سال ۲۰۱۰ گفته بود «بیشتر فروشندگان مواد مخدر، سیاه و عرب هستند» و در سال ۲۰۱۹ نیز مسلمانان فرانسه را با «استعمارگران» مقایسه کرد. زمور همچنین خواستار اخراج دو میلیون خارجی از‌‌جمله دانشجویان آفریقایی از فرانسه شده است.
گردش به راست مکرون
در‌حالی‌که مکرون از نظرات زمور انتقاد کرده است، به نظر می‌رسد چرخش نسبی جامعه فرانسه با سمت راست‌گرایی باعث شده تا مکرون نیز برای جلب نظر افکار عمومی دیدگاه‌ها و سیاست‌های نسبتا راست‌گرایانه‌تری را مطرح کند و به اجرا بگذارد و دولت او همچنان به راست گردش می‌کند. اخیرا دولت فرانسه اعلام کرد در واکنش به رد درخواست ویزای شهروندانش برای سفر به تونس، الجزایر و مراکش، شمار ویزاهای فرانسوی صادر‌شده برای اتباع این کشورها را کاهش می‌دهد. وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرده دولت پاریس، مساجد و انجمن‌هایی را که به گفته او تحت کنترل اسلام‌گرایان تندرو است، تعطیل کرده است.
با وجود استقبال راست‌گرایان از مواضع زمور، نتایج نظرسنجی یکی از نهادهای وابسته به سنای فرانسه نشان می‌دهد زمور همچنان از بسیاری چهره‌های سیاسی این کشور، نامحبوب‌تر است. بر این اساس، ۵۹ درصد پاسخ‌دهندگان زمور را نامحبوب‌ترین شخصیت سیاسی فرانسه خوانده‌اند. پس از او، فلوریان فیلیپو سیاست‌مدار ملی‌گرای افراطی با ۵۵ درصد، ژان لوک ملانشون رهبر کمونیست‌های فرانسه با ۵۴ درصد و مارین لوپن رهبر حزب اتحاد ملی با ۵۳ درصد منفور‌ترین سیاست‌مداران فرانسوی شناخته می‌شوند.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها