|

روسیه: تنش‌ در خلیج فارس حاصل سیاست‌های غیرمسئولانه واشنگتن است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: تنش‌ها در خلیج فارس حاصل سیاست‌های غیرمسئولانه واشنگتن است که مکرراً درخصوص مسئله ایران و به‌طور کلی در منطقه، بر تنش‌ها می‌افزاید.

روسیه: تنش‌ در خلیج فارس حاصل سیاست‌های غیرمسئولانه واشنگتن است

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، سیاست‌های غیرمسئولانه آمریکا را عامل افزایش تنش در منطقه توصیف کرد و تحقیق درباره اتفاق اخیر در دریای عمان را خواستار شد.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت، رویارویی اخیر نیروهای ایرانی و آمریکا، حاصل سیاست‌های غیرمسئولانه واشنگتن است.

زاخاروا در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در این‌باره گفت: «پیش از هر چیز از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که به‌دنبال یافتن راه‌حلی برای اختلافات باشند و چنین کاری از طریق گفت‌وگوی محترمانه و سازنده مبتنی بر قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل میسر است».

این مقام روس یادآور شد، یکی از اهداف ایده امنیت جمعی خلیج فارس که توسط فدراسیون روسیه تهیه شده، این است که ایران یک بازیگر کلیدی در منطقه بوده و تهران نیز قاطعانه از این طرح حمایت می‌کند.

زاخاروا تأکید کرد: «تنش‌ها در خلیج فارس حاصل سیاست‌های غیرمسئولانه واشنگتن است که مکرراً درخصوص مسئله ایران و به‌طور کلی در منطقه، بر تنش‌ها می‌افزاید. این بحث درخصوص دریای سیاه و انتخابات در آمریکای لاتین نیز مطرح است».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «بنابراین اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا موجب افزایش تنش‌ها و تحریک عواطف می‌شود. اتفاق اخیر در دریای عمان باید مورد تحقیق قرار گیرد».

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۲ آبان ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با اقدام به موقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست آمریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان ناکام ماند».

این اطلاعیه افزود: «آمریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کردند و با انتقال محموله نفت به یک نفتکش دیگر، آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند. رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت شده آن را تصرف و به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند».

در پی انتشار این اطلاعیه نیز خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه به نقل از دو مقام آمریکایی اعلام کرد که ایران یک نفتکش تحت پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده و هنوز این نفتکش را در اختیار دارد و در بندرعباس نگهداری می‌کند.

نشریه «نیوز ویک» به نقل از یک مقام پنتاگون نوشت که نیروهای ایرانی هفته گذشته یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرده‌اند. با وجود این، این مقام آمریکایی مدعی شده که نیروهای آمریکایی فقط حادثه را تماشا کردند و با نیروهای سپاه پاسداران مقابله نکردند.

یک مقام آمریکایی که به شرط عدم افشای نام با نیوزویک گفت‌وگو می‌کرد مدعی شد: «ما ادعای ایرانی‌ها مبنی بر اینکه آنها مانع بازپس‌گیری کشتی توسط ما شدند را رد می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «اصل مطلب این است: این اتفاق هفته پیش افتاد. نیروهای دریایی در خلیج عمان، توقیف این نفتکش توسط نیروهای دریایی ایران را تماشا کردند.»

مقام پنتاگون درباره اینکه آمریکایی‌ها چه رویدادی را تماشا کردند اینطور توضیح داد: «حدود ۱۰ قایق تندروی ایران به سمت آن چیز یورش بردند.»

وی اضافه کرد: «ما هفته گذشته به دلیل برخی حساسیت‌ها جزئیات این حادثه را منتشر نکردیم، اما حالا ایرانی‌ها مسئله را به سمت ما برگردانده‌اند و می‌گویند مانع از آن شده‌اند که ما آن کشتی را توقیف کنیم در حالی که کاملاً روشن است که نیروهای ما داشتند بر اوضاع نظارت می‌کردند».

امروز چهارشنبه خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس» گزارش داده نفتکش ویتنامی که اخیراً توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران توقیف شده بود، آزاد شد.

طبق این گزارش، داده‌های تحلیل‌شده توسط آسوشیتدپرس از MarineTraffic.com نشان می‌دهد که این نفتکش با نام Sothys موقعیت خود را در نزدیکی بندرعباس ایران ترک کرده و در اوایل روز چهارشنبه به آب‌های بین‌المللی در نزدیکی خلیج عمان رسیده است.

این خبرگزاری مدعی شده، کشتی در آنجا لنگر انداخته، اما هیچ اطلاعاتی در خصوص خدمه آن وجود ندارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها