|

عربستان به دنبال انتقام از بایدن است

ولیعهد عربستان با افزایش قیمت نفت و نرخ تورم جهانی دنبال انتقام از دموکرات‌های آمریکا و به طور خاص رئیس جمهوری این کشور است.

عربستان به دنبال انتقام از بایدن است

وبسایت اینترسپت اعلام کرد، ولیعهد عربستان با افزایش قیمت نفت و نرخ تورم جهانی دنبال انتقام از دموکرات‌های آمریکا و به طور خاص رئیس جمهوری این کشور است.

اینترسپت گزارش داد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان این گام را به دلیل مواضع اخیر حزب دموکرات کنگره آمریکا و جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور در قبال عربستان برداشته است.

این وبسایت با مقایسه مواضع عربستان در دو دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و ریاست جمهوری بایدن نوشت، ریاض در سال ۲۰۱۸ به درخواست ترامپ برای کاهش قیمت نفت از طریق افزایش تولید آن پاسخ مثبت داد اما درخواست بایدن از اوپک را در خصوص افزایش تولید نفت پس از افزایش قیمت نادیده گرفت.

بایدن همچنین ماه پیش در اظهاراتی در شبکه سی‌ان‌ان آمریکا، افزایش قیمت سوخت در بازارهای جهانی را به عربستان و کاهش عرضه از سوی کشورهای اوپک و نیز به بسیاری از اشخاص در خاورمیانه نسبت داد؛ کسانی که می‌خواهند با او گفتگو کنند اما او گفتگو با آنها را بعید می‌داند.

بایدن این اشخاص را مشخص نکرد اما از زمان تصدی پست ریاست جمهوری تاکید کرده که با بن سلمان ارتباطی نخواهد داشت و تنها با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و پدر بن سلمان در ارتباط خواهد بود.

گزارش اینترسپت نشان داد که بن سلمان به دلیل اینکه تاکنون نتوانسته با بایدن دیدار کند و نیز به دلیل خروج آمریکا از جنگ یمن درخواست بایدن درمورد قیمت نفت را رد می‌کند.

در این گزارش توییت علی الشهابی، نویسنده و تحلیلگر سعودی نزدیک به بن سلمان نیز آمده است که نوشته: بایدن شماره تلفن کسی را که در صورت درخواست هر گونه خدمات باید به او زنگ بزند، دارد.

تریتا بارسی، معاون اجرایی موسسه کوینسی می‌گوید، بن سلمان با این اقدام دنبال تقویت جمهوری خواه‌ها است زیرا آنها را متحد معتبرتری می‌داند.

علاوه بر این بایدن موضع شدیدتری نسبت با ترامپ در مورد وضعیت حقوق بشری عربستان و حضورش در جنگ یمن اتخاذ کرده است.

دولت بایدن اوایل سال جاری با صدور گزارشی توسط سرویس اطلاعات آمریکا انگشت اتهام را در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی به سمت بن سلمان نشانه رفت اما از هرگونه مجازات مستقیم پرهیز کرد.

دولت بایدن همچنین حمایت خود را از حمله ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان به یمن را برداشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها