|

بایدن بایکوت المپیک زمستانی چین را بررسی می کند

رئیس جمهور آمریکا گفت: بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی ۲۰۲۲ که قرار است در پکن پایتخت برگزار شود، موضوعی است که درحال بررسی آن هستیم.

بایدن بایکوت المپیک زمستانی چین را بررسی می کند

به گزارش بی بی سی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته است که بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی ۲۰۲۲ که قرار است در پکن پایتخت برگزار شود را بررسی می کند.

او در جریان دیداری با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: "این موضوعی است که درحال بررسی آن هستیم."

بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی به این معنی است که هیچ مقام آمریکایی برای حضور در مراسم مسابقات اعزام نخواهد شد. روابط آمریکا و چین اخیرا متشنج بوده است.

بایدن اولین گفت و گوهای مستقیم با شی جین‌پینگ رهبر چین را روز دوشنبه برگزار کرد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت که رهبران آمریکا و چین در جریان این دیدار ویدئویی درباره المپیک صحبت نکردند.

با این حال قانونگذاران از هر دو حزب دمکرات و جمهوری خواه خواستار بایکوت دیپلماتیک المپیک به عنوان راهی برای اعتراض به نقض حقوق بشر چین هستند.

بایکوت دیپلماتیک بر ورزشکاران اثر نخواهد داشت، اما خانم ساکی گفت که آمریکا مشغول نهایی کردن تصمیم "چگونگی حضور" آمریکا در المپیک پکن است.

این بازی ها قرار است حدود دو ماه و نیم دیگر در روز ۴ فوریه شروع شود.

آمریکا چین را به نسل کشی اقلیت مسلمان اویغور که عمدتا در استان سین کیانگ زندگی می کنند متهم می کند.

تنش ها همچنین به دلیل اقدامات چین در سرکوب آزادی سیاسی در هنگ کنگ و مواضع تهاجمی پکن در قبال تایوان بالا گرفته است.

اعضای مجلس سنا ماه قبل، پیش‌نویس متمم لایحه ای را تنظیم کردند که هر گونه صرف هزینه از سوی وزارت خارجه در "حمایت یا تسهیل" حضور دیپلمات های آمریکایی در بازی های المپیک زمستانی را منع می کرد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از حزب دمکرات، هم خواستار بایکوت دیپلماتیک این بازی ها شده و گفته که حضور مقام های آمریکایی "اعتبار اخلاقی" آنها را زیر سوال خواهد برد.

تام کاتن، سناتور جمهوری خواه، روز پنجشنبه بایکوت دیپلماتیک را "بی اثر و دیرهنگام" خواند و در عوض خواستار تحریم همه جانبه المپیک زمستانی از جمله عدم شرکت ورزشکاران شد.

نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سازمان ملل، هم خواستار بایکوت کامل این المپیک شده است.

اظهارات آقای بایدن درحالی صورت می گیرد که او روز پنجشنبه میزبان گفت و گوهای سه جانبه با جاستین ترودو و مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک است.

انتظار می رود این اجلاس بر مسائل مرزی، تخفیف مالیاتی برای وسایل نقلیه الکتریکی و تدابیر همه گیری کووید متمرکز باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها