|

تصمیم دولت ترکیه برای عادی‌سازی روابط با اسراییل و مصر

رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه 8 آذر 1400) از تصمیم دولت خود برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مصر خبر داد.

تصمیم دولت ترکیه برای عادی‌سازی روابط با اسراییل و مصر

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه سقوط شدید ارزش پول این کشور با اصول اقتصادی هیچ ارتباطی ندارد، گفت بعد از آشتی با امارات، گام‌های مشابهی را در خصوص مصر و رژیم صهیونیستی نیز برمی‌دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) از تصمیم دولت خود برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مصر خبر داد.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: «توافقات امضا شده با امارات در مذاکرات آنکارا، دوران جدیدی را در روابط دو کشور آغاز خواهد کرد. من قصد دارم در ماه فوریه به امارات سفر کنم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی همچنین افزود: «همانطور که با امارات عربی متحده گام‌هایی را برای آشتی برداشتیم، گام‌های مشابهی با مصر و اسرائیل نیز خواهیم برداشت».

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه هرگز از افزایش نرخ بهره‌ها و گرانی در ترکیه دفاع نکرده، توضیح داد: «من هرگز در این خصوص مماشات نمی‌کنم و یک گام هم عقب نمی‌نشیم».

اردوغان نوسانات نرخ ارز را بدون مبنای اقتصادی توصیف کرده و گفت: «به مشکلات ناشی از افزایش قیمت‌ها به دلیل این نوسانات، رسیدگی می‌کنیم.».

به نوشته آناتولی، وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز اعلام کرد که ترکیه می خواهد در حل تنش بین روسیه و اوکراین از طریق گفت‌وگو با دو طرف، مشارکت کند.

شامگاه شنبه بود که اردوغان به شورای نظارت دولتی به‌عنوان اداره حسابرسی که به ریاست دفتر جمهوری گزارش می‌دهد، دستور داد تا مؤسساتی را که مقادیر زیادی ارز خریداری کرده‌اند شناسایی کند و مشخص کند که آیا سقوط ارزش لیر عامدانه بوده یا خیر.

بر اساس این گزارش، لیر در این هفته پس از اینکه اردوغان متعهد شد به سیاست کاهش نرخ سود بانکی پایبند بماند، به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد. واحد پول ترکیه امسال ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است که حدود نیمی از این ضرر در دو هفته گذشته بوده است.

این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار، در پی تنش‌زایی اخیر دولت اردوغان با کشورهای اروپایی و آمریکا، در سراشیبی سقوط قرار گرفته و بر اساس گزارش‌ها امروز به یکی از کمترین سطوح تاریخی یعنی ۱۲.۷۰ لیر در برابر ۱ دلار رسیده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها